Enimmäkseen sovittu

Vaikka paperiteollisuuden 50. työehtosopimus jäi lajinsa viimeiseksi, sen perintö jatkuu yrityskohtaisissa sopimuksissa.

Puheenjohtajat Petri Vanhala Paperiliitosta ja Jarkko Eloranta SAK:sta kävivät puhumassa Valkeakoskella lakossa oleville UPM:n työntekijöille.

– Olette tosi ison muurin vartijoina, sillä se, mikä UPM:n vaatimuksista menee läpi nyt, voi olla edessä muissakin sopimuksissa ja muilla aloilla. Siksi tämä ei ole vain teidän lakossa olevien työtaistelu, sanoi Vanhala.

Eloranta antoi myös tukensa UPM:n työntekijöille. Elorannan mukaan UPM:n halu määrittää sopimisen lähtökohdat sotii vastoin nykyisiä kansainvälisiä sijoittamisen vastuullisuussitoumuksia ja Kansainvälisen työjärjestö ILO:n työelämän perusoikeuksia. Sopimisen hajauttaminen ylipäätään herättää huolta suomalaisen sopimusyhteiskunnan tulevaisuudesta, sillä sopiminen on hyödyttänyt sekä työntekijöitä että työnantajia.

– Käy niin tai näin, tulevalla sopimuksella on vaikutuksia laajemminkin yhteiskuntaan ja muut työnantajaliitot tekevät siitä omat johtopäätöksensä. Muistakaa silti, että ratkaisun on oltava teille sopiva, eikä niin, että kantaisitte siinä taakkaa koko ay-liikkeen puolesta, Eloranta painotti.

UPM:ää lukuun ottamatta Paperiliiton neuvottelemat yrityskohtaiset työehdot alkavat olla valmiit ja hyväksytyt. Paperiliiton hallitus hyväksyi alkuvuodesta yrityskohtaiset sopimukset Walki Oy:n, Dongwha Finland Oy:n, Nouryon Finland Oy:n ja Scandinavian Cable Servicen kanssa. Sopimusten sisältö vastaa aiemmin neuvoteltujen linjaa sisällön ja palkankorotusten osalta.

Yhteinen iso muutos yrityskohtaisissa sopimuksissa koskee vuosilomia. Käytännössä keskeytymätöntä kolmivuorotyötä tekevien kesäloma-aika pitenee ja he saavat yhdenjaksoisen talviloman. Työnantaja ei voi enää sijoittaa lomapäiviä työntekijän vapaapäivien yhteyteen, kuten ennen, kun mallissa oli 26 kalenteripäivän vapaa.

Yleissitovuuden poistuminen puolestaan aiheuttaa muutoksen työehtosopimusten avoimuuteen. Yrityskohtaisina työehtosopimukset näkyvät vain työpaikkojen sisällä. Niitä ei voida enää julkaista esimerkiksi Paperiliiton verkkosivuilla.

Teksti ja kuva Eeva Eloranta-Jokela