Janne Pahkala vei niukasti liiton ensimmäisen golfmestaruuden. Lajin leppoisassa tunnelmassa on helppo rentoutua.

Vapaa-aika

Katso kaikki kuvat täältä.

Paperiliiton ensimmäisen golfmestaruuden vei kotikentällään Kuusankoskella pelannut Janne Pahkala. Kisa oli tiukka, ja miesten sarjassa toiseksi tullut Ari Lakimo hävisi kahdella pisteellä. Naisten sarjan voiton vei hienosti pelannut Anita Niemi

Lappeenrantalainen Mika Hietamäki löytyy tulosluettelosta sijalta 12.

– Ihan sellainen keskiverto päivä, perussuoritus, Hietamäki arvioi suoritustaan.

Hän oli ilmoittautunut mukaan melkein heti, kun kuuli kilpailusta, mutta ei tullut valtavan kilpailuhenkisenä. Tavoitteena oli enneminkin viettää mukava päivä, ja se toteutui.

– Oli oikein leppoisaa ja hyvä tunnelma. Vähän ihmettelin, ettei meiltä Etelä-Karjalasta tullut enempää osallistujia. Imatralla ja Lappeenrannassa päin on kyllä pelaajia. Meidän osaston mestaruuskisoissa ja Kaukaan Lylyn kisoissa on ollut paljon osallistujia.

Hietamäki innostui golfista heti, kun kokeili sitä noin 6 vuotta sitten. Tänä kesänä on tullut pelatuksi reilut kymmenen kierrosta.

Hietamäkeä kiehtoo pelin haasteellisuus ja vaikeus.

– Minun oli suhteellisen helppo aloittaa, kun olen pelannut kaiken maailman pallopelejä koko elämäni. Silti ainakin eka kesä meni, että pääsin tästä jyvälle, hän sanoo.

Hietamäki kehuu myös, että golf on hyvää vastapainoa työlle ja muille lajeille.

– Kävelyä tulee 10 kilometriä per kierros. Kun siellä hyvässä porukassa käy neljä tuntia, se on oikeinkin rentouttavaa.

Lappeenrannan ja Imatran seudulla on neljä kenttää, joten pelaamaan pääsee hyvin. Hietamäen mukaan golf ei ole niin kallistakaan kuin yleensä luullaan.

– Kun ostaa pelioikeuden ja käy useasti, niin ei paljon jää kierrosta kohti, hän sanoo.

Mistä se rentous löytyy?

Veeti Hietala luonnehti peliään tasvahvaksi suorittamiseksi. Muutama huono lyönti tuli, mutta niitä tulee aina.

Mikä sitten on hyvän lyönnin salaisuus?

– Täytyy ottaa ihan rauhallisesti. Ensin vähän miettii, miltä se hyvä lyönti on aiemmin tuntunut ja keskittyy hyvin. Minulla ei ole mitään tiettyä rutiinia. Keskittyminen ja rentous ovat ne tärkeimmät asiat. Mitä rennommin lyö, sitä pidemmälle pallo lentää, kertoo Hietala.

Varsinkin aloittelijalle käy helposti niin, että sitä yrittää väkisin lyödä pitkälle, ja suorituksesta tulee jäykkä. Hietala pohtii, että ei kannata pyrkiä mihinkään ihmelyöntiin, vaan lyödä mahdollisimman rennosti sellainen lyönti, jonka osaa.

Samaa mieltä on Ville Taavila, joka kiersi rataa yhdessä Hietalan ja Pauli Ottmanin kanssa. Golfissa ei ole oikoteitä. Taavila toteaa, että ahkera ahkera treenaaminen ja toistojen määrä ratkaisevat kehittymisen. Mitä enemmän pelaa sitä paremmin peli alkaa sujua.

– Lyönti kerrallaan ja katsotaan mihin pallo päätyy, välillä huonoon paikkaan ja välillä parempaan. Aina pitää unohtaa menneet ja tulevat ja keskittyä lyöntiin, jota on tekemässä, sano Taavila.

Hietalan mielestä hänen keskittymis- ja paineensietokykynsä on kehittynyt golfin myötä. Kun pallo on edessä, hän ottaa oman aikansa lyöntiä varten, ja sen jälkeen voi taas kertoa kuulumisia toisten kanssa.

Enää ei hermo mene

Sekä Hietala että Taavila ovat kilpailuhenkisiä, vaikka kummallakaan ei ole tavoitteita golfuran suhteen.

– Nyt Veeti oli vieressä kirittämässä ja pelasi hyvin. Se innosti minuakin, sanoo Taavila. Hän oli kisan kahdeksas ja Veeti Hietala yhdeksäs.

Taavila toteaa, että hyvänä päivänä olisi mennyt vielä paremmin, mutta ei ole syytä harmistuakaan. Nyt tuli muutama huono lyönti ja yksi helppo meni veteen, mikä oli aiheuttaa pientä tunteenpurkausta. Taavila hymähtää, että koettaa kuitenkin välttää sellaisia reaktioita, joita on saattanut joskus tulla jalkapallokentällä.

Veeti Hietala tunnustaa, että ennen hänellä saattoi mennä hermot, kun lyönti ei kulkenut. Nykyään niin ei oikeastaan käy kilpailuissakaan.

– Jos huono lyönti on tullakseen, niin se tulee. Tuossakin vaikka tiesin, että oli mahdollisuus päästä johtoon tai jopa voittoon, ja tuli huono lyönti, niin ei siinä mitään. Se on ihan peruskauraa, sanoo Hietala.

20-vuotias Hietala alkoi pelata golfia aktiivisesti viitisen vuotta sitten. Hän arvioi pelaavansa vähintään 30–40 kierrosta kesässä. 30-vuotias Taavila aloitti 15 vuotta sitten. Enimmillään hän on pelannut jopa 200 kierrosta vuodessa. Nykyäänkin tarkoitus on päästä kentälle suunnilleen joka toinen päivä.

– Jouduin lopettamaan jalkapallon ja yleisurheilun jalkavammojen takia. Tämä ystävällistä jaloille, Taavila sanoo.

Paperiliitto järjesti kisan Koski-Golfin kentällä Kuusankoskella. Liiton palkintojen lisäksi Kuusankoski-Voikkaan osasto 85 tarjosi voittajille lahjakortit Koski Golfin Pro shopiin.

Teksti ja kuvat: Reima Kangas

> Tulokset