"Erittäin onnistunut ja hieno reissu." Paperiliiton perhetapahtumassa otettiin taas ilo irti, tällä kertaa Särkänniemessä.
Vapaa-aika
Riikka Luhtaselan mielestä oli itsestään selvää, että hän lähtee tapahtumaan, ja hän ilmoittautui heti, kun se oli mahdollista.
– Tämän ollut erittäin onnistunut ja hieno reissu. Olen ollut aika monella ja aina tykännyt näistä, kertoo Luhtasela.
Hän on töissä Fredmanilla Rauman Lapissa ja oli tullut Tampereelle ammattiosaston bussilla.
Hänen omat lapsensa ovat jo aikuisia, mutta tällä kertaa mukana oli seuraavaa sukupolvea.
Luhtasela kertoo pitävänsä hurjista laitteista, mutta nyt hän meni kiltisti lasten ehdoilla ja jätti vauhtilaitteet melkein kokonaan väliin.
– Kävin kyllä yhdessä X:ssä, joka kieppui villisti ja välillä mentiin pää alaspäin. Lapset katsoivat alhaalta, että onpa mummo rohkea. Se saattoi olla heille yllätys, Luhtasela nauraa.
Luhtasela bongasi ilokseen Särkänniemessä myös Tamperelaisen Niinan, johon hän on tutustunut aiemmassa Paperiliiton tapahtumassa. Nyt he kastuivat samassa veneessä, kun laskivat koskiseikkailun läpi.
– Olen ollut useissa liiton järjestämissä tapahtumissa ja kursseilla. Yritän mennä niihin aktiivisesti, siellä näkee ihmisiä, tutustuu ja saa ystäviä, Luhtasela sanoo.
Hän toteaa, että onneksi nämä lapset ovat niin pieniä, että heidän kanssaan voi tulla kahden vuoden päästä uudestaan.
– Ja voihan sitä lähteä yksinkin. Sitten mennään ihan aikuistaen kanssa, mutta ovat nämä hienoja tapahtumia.
Äänekoskelta tullut Petri Savolaisen perhe jatkoi Särkänniemestä Nokian Eedeniin. Tämä helpotti lähtöä huvipuistosta, jossa tytöt olisivat muuten viihtyneet pitempäänkin.
Kotimatkalla pysähdyttiin vielä tutun mökille yön yli. Savolainen on puolittain hoitovapaalla, joten kiirettä ei ollut.
– Olen joka toisen kierron töissä ja joka toisen taas poissa, Savolainen kertoo.
Hänellä on kolmas vuosi menossa samaa tahtia: puolet vuodesta normaalisti töissä ja toinen puoli puolittaisella hoitovapaalla.
Tytöillä on pari vuotta ikäeroa. Savolainen kertoo, että nuorempi menee syksyllä tokaluokalle, mikä tarkoittaa, että puolittainen hoitovapaa on mahdollista vielä ensi vuoden heinäkuun loppuun asti. Tietysti asiasta on sovittava työnantajan kanssa.
– Suosittelen tällaista kaikille, jos on mahdollista. Muksut ovat kerran vain pieniä. Muutenkin olen sitä mieltä, että isien kannattaa pitää vanhempienvapaita mahdollisimman paljon ja myös jäädä hoitovapaalle, olin itsekin, Savolainen sanoo.
Vesa Mäkisen perhe oli neljättä kertaa huvipuistotapahtumassa. Jo siitä voi päätellä, että he ovat viihtyneet. Nyt tultiin heti aamulla Jämsänkosken osasto 11:n yhteiskyydillä. Paluumatkalle lähdettiin alkuiltapäivästä. Mäkisen mukaan lapsetkin tuntuivat olevan sitä mieltä, että he ehtivät huvitella tarpeeksi.
– Aamulla huvipuistossa oli väljää, joten laitteesta toiseen pääsi vauhdikkaasti, kertoo Mäkinen.
Mäkisen kanssa samalta Troika-kierrokselta nousi lahtelainen Sakari Lehtinen Iinan kanssa. Lehtinen toteaa, että päivä oli kokonaisuudessaan upea.
Perhetapahtuma järjestettiin nyt kahdeksatta kertaa. Särkänniemeen kokoontui 4200 hengen paperiliittolainen porukka.
Teksti ja kuvat: Reima Kangas·

