Elina Keränen liittyi jäseneksi ja sai kiitokseksi pizzalahjakortin.

Arjessa

Rauman ammattiosasto 42:een on tänä vuonna liittynyt noin 20 uutta jäsentä. Yksi heistä on jälkikäsittelyssä työskentelevä Elina Keränen, 34.

Vuonna 2008 paperiprosessinhoitajaksi valmistunut Keränen ehti välillä olla seitsemän vuotta töissä ihan muulla alalla kunnes hän viime marraskuussa palasi UPM:n Rauman tehtaalle. Keränen kuului YTK:hon, mutta kun hän alkoi jutella ammattiliittoasioista työkaverinsa Tuula Poolin kanssa, kypsyi päätös.

– Ei sitä tarvinnut kauaa miettiä. Tuula korosti, että jos kuuluu Paperiliittoon, apu on lähellä ja vastauksia saa heti. YTK:ssa oli hankala saada kiinni ketään, jos oli jotain kysyttävää. Lisäksi Paperiliiton jäsenedut ovat tosi hyvät.

Niinpä Keränen marssi pääluottamusmiehen pakeille ja liittyi ammattiosaston jäseneksi.

– Sekin kävi mutkattomasti. Ei tarvin­­nut olla yhteydessä sinne ja tänne vaan kaikki hoitui kerralla.

Kiitoksena jäsenhankinnasta ja jäseneksi liittymisestä Pool ja Keränen saivat lahjakortit paikalliseen pizzeriaan. Kyseessä on ammattiosaston kampanja, jolla halutaan kannustaa osaston aktiiveja kertomaan ammattiosaston ja Paperiliiton toiminnasta uusille työntekijöille.

– Työtaistelun jälkeen meillä on ollut hieman tiedonkulun vaikeuksia työnantajan ja ammattiosaston välillä. Uusia työntekijöitä ei aina muisteta esitellä pääluottamusmiehelle tai työsuojeluvaltuutetulle. Pohdin, mistä saisimme apua tilanteeseen ja niin syntyi idea pizzalahjakortista, kertoo ammattiosaston puheenjohtaja Pasi Sihvonen.

Sitä Sihvonen ei osaa sanoa, kuinka moni uusista jäsenistä on liittynyt kampanjan ansiosta. Keräselle pizzalahjakortti tuli positiivisena yllätyksenä.

– Olisin liittynyt muutenkin, mutta se oli vielä extrabonus. Tuli tunne, että onpas kiva, kun tällä tavalla muistetaan.

Konkari Pool aikoo jatkaa jäsenhankintaa kesätyöntekijöiden joukossa:
– Totta kai! Ja ilman pizzalahjakorttiakin. Nuorilla on paljon tietämättömyyttä. Se, että pääluottamusmies ja työsuojeluvaltuutettu ovat läsnä ja lähellä on ehdoton valttikortti. Näin minä jäsenyyttä markkinoin.

Keränenkin aikoo laittaa kapulan kiertämään ja ottaa sopivalla hetkellä asian puheeksi uusien työkavereiden kanssa.

Teksti: Tiina Suomalainen