Painava syy on edelleen olemassa. Hallituksen putkessa on uusia leikkauksia ja kurjistuksia palkansaajille

Kolumni

Kesän valo, lämpö ja lomien leppoisuus ei poistanut OrponPurran hallituksen työelämäheikennysten ja sosiaaliturvaleikkausten kovuutta ja ankaruutta. Jo päätettyjen ja voimaantulleiden heikennysten lisäksi hallituksen putkessa on uusia leikkauksia ja kurjistuksia palkansaajille.

Hallitus on uskossaan luja leikkausten ja heikennysten tarpeellisuudesta ja siunauksellisuudesta, vaikka reaalimaailma – talouskasvu, työllisyys, yhteiskunnan hyvinvointi – kertoo karua kieltään hallituksen politiikan haaksirikosta. Talouskasvu sakkaa, työllisyys heikkenee, työttömyys kasvaa ja köyhyys lisääntyy vitsauksen lailla. Oikeistopolitiikan kylmät kasvot näkyvät ja sen julmat seuraukset näkyvät paljaina.

SAK liittoineen aloitti noin vuosi sitten (tuntuu vuosikymmeneltä) Painava Syy -kampanjan, jolla vastustetaan OrponPurran taloudellisesti haitallisia ja sosiaalisesti julmia työelämäheikennyksiä ja sosiaaliturvan leikkauksia. Kenttää kierrettiin, tilaisuuksia järjestettiin, aktiiveja ja jäseniä tavattiin ja valistettiin, suuren yleisön huomio saatiin kiinnitettyä oikeistohallituksen julmaan politiikkaan.

Pelkällä viestinnällä ja valistukselle ei asioihin vaikutettu, vaan talven ja kevään aikana nähtiin poikkeuksellinen poliittisten lakkojen aalto. Paljon pantiin peliin, koska hallitus oli ja on viemässä työntekijöiltä ja heitä edustavilta liitoilta oikeudet ja mahdollisuudet puolustaa ja kehittää etuja ja palkkoja. Hallitus istuu tukevasti sekä EK:n että SY:n sylissä ja toteuttaa kaikki mahdolliset toiveet mitä nämä elinkeinoelämän ja yrittäjien edusjärjestöt vain ovat keksineet pyytää.

Nyt tiedämme, että hallitus vie leikkauksiaan eteenpäin vastarinnasta ja kustannuksista piittaamatta. Taloudellisilla tai sosiaalisilla kustannuksilla ei ole kipurajaa, kun oikeistoideologiaa runnotaan läpi. Keväällä pörssifirmat purivat hammasta ja ottivat vastaan ideologian edistämisen kustannukset, vaikka niille ei hallituksen uudistuksista juuri mitään taloudellista hyötyä ole. Omistajien rahaa poltettiin surutta vallassa olevien aateveljien ja -siskojen tukemiseksi.

On totta, että SAK:n liittojen lakot eivät saaneet aikaan niiden välitöntä tavoitetta, aitoja ja tasapuolisia kolmikantaisia neuvotteluja. Selvää on myös se, että lakot eivät olleet turhia. Päinvastoin ihmiset ovat aktivoituneet ennennäkemättömästi ja tietävät mitä valtakunnassa on tapahtunut ja tapahtumassa. Ay-liikettä ei ole nujerrettu.

Edunvalvonnassa ja yhteiskunnallisessa kehityksessä on aina muistettava lyhyt ja pitkä aikaväli. Lyhyellä aikavälillä emme välittömiä tavoitteita saavuttaneet, mutta pidemmällä aikavälillä on mahdollista saavuttaa meille tärkeitä tavoitteita. Niitä ei kuitenkaan saavuteta ellemme jatka työtä ja kamppailua asioittemme ja etujemme eteen. Ilmaiseksi ja pyytämättä, vaatimatta emme niitä saa. Siksi painava syy on edelleen vahvasti olemassa.

Metsäteollisuudessa työehdoista on päästy sopuun kevään yrityskohtaissa tes-neuvotteluissa. Neuvottelujen lopputuloksia voi varmasti pitää onnistuneina. Ja lopputulokset osaltaan heijastelevat myös hallituksen tekemien leikkausten vaikutusten lieventämistä työehtosopimuksilla.

Tämä linja ja tavoitteet näkyvät varmasti myös syksyllä alkavalla liittokierroksella. Neuvotteluissa työnantajat kohtaavat paitsi palkankorotusvaatimukset, myös erilaisia laadullisia ja taloudellisia tavoitteita, joilla kompensoidaan hallituksen leikkaus- ja heikennyspolitiikan seurauksia palkansaajille. Neuvotteluissa työnantajat kohtaavat myös yhtenäisen SAK:laisen ay-liikkeen.

Ja seuraavat eduskuntavaalitkin lähestyvät. Vaikka tämä hallitus on istunut vasta reilun vuoden, niin jo vuoden päästä katseet ja ajatukset kääntyvät vääjäämättä tuleviin eduskuntavaaleihin. Silloin hallituksen politiikan kaikki armottomat seuraukset ihmisten toimeentuloon ja pärjäämiseen ovat näkyvillä. Toivottavasti ne muistetaan, kun äänestyslippua uurnaan pudotetaan. Nyt poliittinen muisti ei saa olla lyhyt. Sen pitää olla pitkä ja kärsivällinen.  ∙