Suomi tarvitsee arvojohtajaa

Kolumni

Suomi valmistautuu uuden tasavallan presidentin valintaan ajassa, jota ei voinut kuvitella, kun Sauli Niinistö valittiin presidentiksi vuonna 2018. Nyt Suomi kuuluu Natoon, itänaapuri käy hyökkäyssotaa Ukrainaa vastaan ja pelko sodan leviämisestä on todellinen.

Toivon seuraavankin presidentin edustavan koko kansaa ja omaavan hyvät diplomaatin taidot sekä hyvän johtajan ominaisuudet. Maailma ei rajoitu vain itärajaan ja Venäjään: on nähtävä maailmaa myös pidemmälle ja ymmärrettävä, että Suomi ei pärjää yksin. Sinun valintasi vaikuttaa seuraavan kuuteen vuoteen, joten käytä ääntäsi ja käytä sitä viisaasti.

Seuraavakin presidentti on myös arvojohtaja. Tällä hetkellä Suomessa tarvitaan vahvaa arvojohtajaa. Maan hallituksen toimet tulevat riitauttamaan työmarkkinat useammaksi vuodeksi. Sopiminen uhkaa mennä riitelyksi, yhteinen tekeminen uhkaa mennä tappeluksi. Näin Suomea ei rakenneta. Mutta nämä ovat myös asioita, joihin presidentilläkin on arvovaltaa. Toivoisinkin ehdokkailta laajempaa keskustelua, miten oman maan levottomuus voidaan ehkäistä.

Tämän kaiken keskellä Paperiliitto käy juuri nyt sopimusneuvotteluita ja pyrkii saamaan kaikille jäsenille kohtuullisen sopimuksen, maan hallituksen työelämätavoitteista huolimatta. Olemme jo muutamia sopimuksia neuvotelleet, mutta tässä taloudellisessa ja poliittisessa tilanteessa tehtävä ei jälleen kerran ole helppo.

Mutta uskon, että tästäkin selvitään, sillä slogan Vahvinta on yhteistyö pitää sisällään kaiken sen, mitä pitää myös hyvä sopimuskulttuuri.