Selkeät pelisäännöt vapauttavat sanomista

SAK:n tekemään kyselyyn sananvapaudesta vastasi 825 luottamushenkilöä.

Luottamushenkilöistä 27 prosenttia kertoi, että työntekijän julkisesti esittämät mielipiteet ovat johtaneet työnantajan toimenpiteisiin: joko kutsuna keskusteluun tai puhutteluun tai työntekijälle annettuun varoitukseen. Tämä käy ilmi SAK:n luottamushenkilöille lähettämästä kyselystä.

– Näissä tilanteissa auttaisi paljon, jos työpaikalla sovittaisiin yhdessä selkeät toimintaohjeet ja pelisäännöt työpaikkaa koskevien asioiden tai mielipiteiden kertomisesta julkisesti, sanoo SAK:n lakimies Paula Ilveskivi.

64 prosenttia ilmoitti, että asiasta on olemassa ohjeistukset. Yli puolella vastaajien työpaikoista ohjeistuksia on sovittu yhteistyössä työntekijöiden ja työnantajan välillä. 23 prosenttia vastasi, että työnantaja on perusteettomasti rajoittanut työntekijöiden ja luottamushenkilöiden oikeutta kertoa työpaikkaa koskevia näkemyksiä julkisesti.

SAK:n sananvapautta koskevan luottamushenkilöpaneelin kyselyyn vastasi yhteensä 825 SAK:laista luottamusmiestä ja työsuojeluvaltuutettua. Lue lisää tuloksista

Onko julkisesti esittämiäsi näkemyksiä yritetty rajoittaa perusteettomasti toimiessasi luottamustehtävässä? Etsimme aiheesta haastateltavia. Kerro esimerkki ja jätä yhteystietosi sähköpostitse: tiedotus@paperiliitto.fi.