Piristysruiske Kemille ja koko alalle

Kuorimo

Päätös biotuotetehtaan rakentamisesta toi piristysruiskeen Kemiin ja koko alalle.

Metsä Groupiin kuuluva Metsä Fibre on päättänyt rakentaa uuden biotuotetehtaan Kemiin.

Tehdasalueella Kemin Pajusaaressa varautuminen nyt päätettyyn investointiin on näkynyt pitemmän aikaa. Maanrakennustyöt ovat alkaneet, tehdasalueen rajaus tehty uudelleen ja puustoa kaadettu rakennusvaiheen järjestelyjä varten.

– Hanke on tuonut jo etukäteen paljon virettä aiekauppojen ja -sopimusten kautta. Nyt kun päätös on tehty, ne alkavat konkretisoitua. Positiivista pöhinää kaikki, toteaa tehtaan paperiliittolaisten pääluottamusmies Juha Kenttä.

Investointiin liittyvät muutokset eivät koske vain tehdasaluetta vaan myös lähiympäristön tieverkkoa, raideliikennettä, Ajoksen satamaa ja sähköverkkoa.

– Päätöksellä varmistetaan sellutehtaan nykyiset 250 työpaikkaa vuosikymmeniksi. Rekrytoinnit tuovat lisää ammattilaisia. Tosin työpaikkojen määrä tehtaalla kasvaa lähinnä käynnistysvaiheen ajaksi, Kenttä jatkaa.

Kaksi ja puoli vuotta

Biotuotetehdas valmistuu vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä. Nykyinen sellutehdas käy siihen saakka, kun uusi tehdas käynnistyy.

– Vanhaan tehtaaseen jäävät sen jälkeen turvallistajat, jotka ajavat tehtaan turvallisesti alas. Vanha tehdas pysähtyy, kun uusi lähtee pyörimään. Äänekoskella koulutusten ja käyntiinlähdön takia taisi olla lisätyövoimana parhaimmillaan 80-90 henkeä, Kenttä sanoo.

Kenttä pitää tärkeänä, että Kemissä osataan ottaa huomioon ne opit, jotka saatiin Äänekoskelta.

– Uudella tehtaalla on jäätävä riittävästi aikaa opiskella uudet työtehtävät ja pidettävä kiinni riittävistä resursseista ja työhyvinvoinnista muutostilanteessa.

Kaikkiaan Metsä Groupin Kemin tehdasalueella työskentelee noin 500 henkilöä Metsä Fibrellä, Metsä Boardilla ja kunnossapitoyhtiö BMS:llä.

Tärkeä tässä ajassa

Metsä Fibren edellinen biotuotetehdas käynnistyi Äänekoskella vuonna 2017. Uusi hanke jättää sen kakkoseksi arvoltaan: Äänekosken tehdasinvestoinnin arvo oli 1,2 miljardia euroa, Kemin 1,6 miljardia euroa. Se on metsäteollisuuden historian suurin investointi Suomeen.

– Päätöksellä on Suomelle iso merkitys. Se auttaa suuntaamaan katseet koronasta kohti tulevaisuutta. Maa tarvitsi juuri nyt isänmaalliselta yhtiöltä tämän hyvän uutisen, luonnehtii Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.

Myös Juha Kenttä arvostaa sitä, että Metsä Group uskalsi tehdä päätöksen tehtaan rakentamisesta. Koronan vaikutus on edelleen otettava huomioon.

Kemin tuleva biotuotetehdas luo suoraan arvoketjuunsa Suomessa noin 1500 uutta työpaikkaa, joista suurin osa sijoittuu puunhankintaan. Kaikkiaan Kemin biotuotetehtaan suorassa arvoketjussa Suomessa työskentelee noin 2 500 henkilöä.

– Päätös on myös Paperiliiton kannalta todella tärkeä, sillä se tehtiin aikana, jolloin pinnalla on juuri ollut alan työpaikkojen lakkautuksia ja irtisanomisia. Tämä uutinen ei niitä poista, mutta lämmittää laajasti suomalaisen työn kenttää. Se on yhtiöltä hatunnoston ja kiitoksen arvoinen teko, Vanhala summaa.

Investointi kartonkitehtaalle

Kemin biotuotetehdas valmistaa vuosittain noin 1,5 miljoonaa tonnia havu- ja lehtipuusellua sekä useita muita biotuotteita. Uusiutuvaa sähköä se tuottaa vuodessa 2,0 terawattia, mikä vastaa noin 2,5 prosenttia Suomen kokonaissähköntuotannosta. Saman verran sähköä tuottaa myös Äänekosken biotuotetehdas.

Merkittävä osa biotuotetehtaan tuottamasta sellusta jalostetaan lainerikartongiksi tehdasalueella Metsä Boardin kartonkitehtaalla. Tähän liittyen Metsä Board on päättänyt investoida ja nostaa laineritehtaan kapasiteettia.

Tehtaan rakennusvaiheen työllisyysvaikutukset ovat lähes 10 000 henkilötyövuotta, josta yli puolet tehdään Kemissä. Rakennusvaiheen aikana eri työntekijöitä arvioidaan tarvittavan yhteensä noin 15000. Toimijoiden kotimaisuusasteen yhtiö arvioi nousevan noin 70 prosenttiin.

Kemin biotuotetehdas lisää valmistuttuaan Suomen vuotuista vientiä noin puolella miljardilla eurolla. •

Teksti Eeva Eloranta-Jokela
Kuva Havainnekuva Metsä Group