Paperiliiton perhetapahtuma Tykkimäellä keräsi noin viisituhatta osallistujaa. Päivä sai paljon kiitosta.

Vapaa-aika

Lappeenrannasta tullut Marko Mustikainen oli hyvin tyytyväinen tapahtumaan. Perheen kaksi yläasteikäistä poikaa jäivät kotiin, mutta kolme pienintä lasta olivat odottaneet matkaa jo muutaman viikon, ja odotus palkittiin. Lasten suurin suosikki oli Idän pikajuna, jossa mentiin monta kertaa. Välillä  perhe kävi vesipuiston puolella ja palasi takaisin huvipuistoon.

– Ihana juttu, että Paperiliitto huomioi koko perheen tällä tavalla, arvostan kovasti. Kiva huomata, että paljon isovanhempiakin oli mukana, sanoo Mustikainen.

Eija ja Hannu Pursiainen olivat lähteneet liikkeelle Pohjois-Karjalasta Enosta pojanpoikansa Kallen kanssa. Lisäksi paikalle tulivat tyttären lapset Vantaalta.

Eija on jo aiempina vuosina ajatellut, että olisi kiva viedä lapset liiton tapahtumaan. Nyt se onnistui, kun oli kesäloma alkamassa ja porukka saatiin kokoon.

Illaksi ajettiin tyttären mökille Mikkeliin. Pursiainen toteaa, että lasten kanssa oli aika neuvottelu, että heidät sai lähtemään Tykkimäeltä ennen sulkemisaikaa.

– Mutta tosi hauskaa oli, kaikki olivat tosi tyytyväisiä. Kiitos liitolle, kun oli järjestänyt tällaisen, sanoo Eija.

Huvipuiston lähellä Myllykoskella asuva Jonna ja Henri Koskelan perhe on tottunut käymään Tykkimäellä. Tavallisesti kävijöitä on vähemmän ja lapset voivat melkeinpä juosta laitteesta laitteeseen, joten nyt jonottaminen toi pientä murhetta.

– Muuten päivä meni todella mukavasti. Koronan takia ollut todella ikävää, kun ei ole päässyt oikein mihinkään. Lisää vaan tällaisia tapahtumia, toivoo Jonna.

Heinolasta tullut Matias oli kaivamassa kaivurilla hiekkaa isänsä Jyri Koistisen kanssa, kun valokuvaaja osui paikalle. Mukana Tykkimäellä olivat myös Matiaksen äiti Piia Mattila, mummo ja serkut.

– Lapset tykkäsivät kovasti. Tykki­mäel­­lä vierähti koko päivä, kertoo Mattila.

Perhe kävi myös Paperiliiton edellisessä perhetapahtumassa Powerparkissa kolme vuotta sitten.

– Nämä ovat tosi hyviä ja mielekkäitä tapahtumia. Pikkupojallehan nämä ovat aivan mahtavia päiviä, sanoo Koistinen.

Mikko Hakala tuli Jämsänkosken ammattiosasto 11:n yhteiskuljetuksella vaimonsa ja perheen kahden nuorimman lapsen kanssa. Korona-aikana ei yhteistapahtumia ole voitu järjestää, joten osaston porukan kanssa oli mukava matkustaa.

– Onneksi sattui molemmilla, rouvalla ja minulla vapaa, viihdyimme ehdottomasti hyvin, kertoo Hakala.

Hän toteaa, että aika meni kuin mummolassa ja jotenkin vesipuiston puolella jäi käymättä. Kello olikin äkkiä viisi ja paluukyyti lähti. Onneksi sentään vesiliuku­mäestä laskettiin kumiveneellä Eelis-pojan kanssa toistakymmentä kertaa.

Merja ja Ari Rajala olivat lähteneet Leppävirralta asuntoautolla jo edellisenä päivänä viedäkseen neljä lastenlasta huvipuistoon. Lopulta Merjan aveciksi päätyi kuitenkin Vantaalta tullut Esa-vävy.

– Kun ei oma pää kestä härveleitä, oli hyvä, että oli vävy hurjapää mukana, sanoo Merja. Hänen mielestään tapahtuma oli kaikin puolin mukava.

– Niin iloisia ihmisiä ja nauravia lapsia. Osallistumme varmaan toisenkin kerran.

Ainoan miinuksen Rajala antoi palvelupisteiden ruuhkasta. Hän arveli, että huvipuisto olisi tarvinnut enemmän henkilökuntaa, kun kävijöitä oli niin paljon.

Imatralainen Janne Kärkkäinen oli perheensä kanssa ensimmäistä kertaa Paperiliiton tapahtumassa. Hän oli hyvin tyytyväinen. He tulivat Tykkimäelle heti aamulla ja olivat melkein loppuun asti.

– Olimme päättäneet, että kun ollaan kesällä lähdetty liikkeelle, niin ollaan niin pitkään kuin lapset tahtovat olla. Oli kyllä kiva reissu, hän sanoo.

Teksti ja kuvat Reima Kangas