Näkökulmaa eri alalta

Arjessa

Asenne ratkaisee työnantajapuolen kanssa neuvotellessa.

Johannes Taljasta tuli paperiliittolainen runsaat viisi vuotta sitten, kun hän vaihtoi metallialalta töihin Kotkamillsin kunnossapitoon.

– Ilmoitin heti, että olisin kiinnostunut työsuojeluasioista, jos sellaisia paikkoja olisi tarjolla. Olin edellisessä työpaikassani ABB:llä ollut työsuojeluasiamies.

Kohta Talja huomasikin olevansa sekä ammattiosasto 17:n hallituksen jäsen, tehdaspalveluiden luottamusmies että työsuojeluvaltuutetun varamies.

Ennen Kotkamillsille siirtymistään Talja työskenneli kahdenkymmenen vuoden aikana useissa metallialan työpaikoissa pienistä nyrkkipajoista suuriin yrityksiin.

– Olen nähnyt kaikenlaisia työpaikkoja. Uskon, että minulla on hieman erilainen näkökulma asioihin kuin pelkästään paperialalla uraa tehneellä. Ehkä osaan ajatella asioita vähän eri kantilta. En tarkoita sitä, etteikö pitkä kokemus paperialalta olisi hyvä. Erilaiset näkökulmat täydentävät toisiaan.

Ammattiyhdistystoiminta kiinnostaa Taljaa, koska siinä pääsee vaikuttamaan.

– Kuulostaa kliseeltä, mutta niin se on. Palkkio tulee siitä, kun näkee, että on konkreettisesti pystynyt vaikuttamaan. Työmaata riittää. Kun on yksi asia saatu kuntoon, heti perään tulee uusi. Meillä on muun muassa viime aikoina tehty paljon isoja investointeja. Niiden mukana tulee aina uutta työmaata.

Vaikuttajan paikoille ei ole tunkua. Talja sanoo ymmärtävänsä tämän. Asiat, joita joudutaan käsittelemään, eivät ole aina mukavia, ja työnantajan kanssa voi joutua napit vastakkain.

– Itse olen mielestäni pärjännyt aika hyvin. Tulen helposti juttuun kaikenlaisten ihmisten kanssa. Uskon, että ihminen pystyy omalla asenteellaan ja tyylillään vaikuttamaan siihen, millainen vuorovaikutus vastapuolen kanssa syntyy.

Nelikymppinen Talja toivoo, että ammattiosasto saisi myös nuorempaa verta jatkamaan väistyvien aktiivien työtä. Hän toteaa, että ammattiliiton rooli on entistä suurempi nyt, kun Metsäteollisuus ry ilmoitti irtautuvansa tes-toiminnasta.

– En kuitenkaan usko, että meillä Kotkassa tulee mitään ongelmia. Olemme saaneet täällä hyvin sovittua asioita, mutta monella muulla paikkakunnalla voi tulla haasteita.

Teksti Tiina Suomalainen