Jujo Thermal Kauttuan tuotekehitys vei yrityksen sinipunavihreän tunnuksen New Yorkin Times Squaren Nasdaq-valotaululle.

Kansijuttu

Jujo Thermal Kauttuan alkukirjainten sinipunavihreä tunnus JTK komeili lokakuussa New Yorkin katukuvassa. Kyseessä oli Suomen Nuorkauppakamareiden kilpailu, jossa voittaja saa logonsa näkyviin Times Squaren Nasdaq-valotaululle.

Näkyvyys puhutti myös Kauttualla, jossa Jujo Thermalin palkitun joustopakkausmateriaalin tuotekehitys tapahtuu. Tehtaan rekisteröity tuotemerkki Shieldplus voitti vuoden 2022 Tuottava idea -kilpailun yrityssarjan. Kyseessä on elintarvikepakkauksiin kehitetty puupohjainen kuitumateriaali, joka on päällystetty vesipohjaisella suojapäällysteellä.

Suuri läpimurto on vasta edessäpäin.

Tuotteen tiiveysominaisuuksia kehitetään sellaisiksi, että pakkausteollisuus pystyisi vähentämään muovisten tai alumiinisten suojakalvojen käyttöä elintarvikepakkauksissa.

Myös tehtaan paperiliittolainen pääluottamusmies Jukka Virta on luottavainen:

– Kauttualla on tehty paperia 115 vuotta ja minäkin ollut mukana jo 47 vuotta. Toivon, että tuotekehitys mahdollistaa sen, että paperimiehiä ja -naisia tarvitaan vielä seuraavatkin sata vuotta.

Pituusleikkurin valvomossa päivä on tavallinen. Leikkurille rullautuu lämpöherkkää paperia eli termopaperia, jonka valmistajana Jujo Thermal on tähänkin saakka tunnettu maailmalla.

– On hienoa, että tulee uusia innovaatioita ja tosi hienoa, että niihin investoidaan. Tehtaan kannalta uusi tuote luo tulevaisuutta, toteaa pituusleikkurinhoitaja Sanni Mattila.

Kun paperikoneelle tehdään lajinvaihto ja ruvetaan ajamaan Shield­plussaa, on päällystyslaboratorio avainasemassa. Laborantti Taina Henttinen valmistaa päällystekemikaaleja ja tarkistaa päällysteiden ominaisuudet ennen kuin ne menevät koneelle.

Koska paperimateriaali on tarkoitettu elintarviketeollisuuteen, sen päällysteille on tietyt raja-arvot kosteuden ja hapen läpäisyn suhteen. Oli olosuhde kuiva pohjolan talvi tai kuuma ja kostea kesä, tuotteen on säilytettävä ominaisuutensa pak­kauk­sen molemmin puolin.

– Tuotteen barrier-ominaisuuksia mitataan näillä vesihöyry- ja happimittauslaitteilla, näyttää Henttinen vieressään olevia laitteita.

Mittauslaitteet sijaitsevat tuotantotilojen yhteydessä parin neliömetrin kokoisessa eristetyssä huoneessa. Oven ulko- ja sisäpuolella on liikennevalot. Punaisen valon palaessa sisään ei saa mennä, sillä valo kertoo typpivaarasta.

Uuden tuotteen kehittely on tuonut työntekijöille uutta opittavaa ja perehdytystä.

– Tuotekehityksen aikana on tullut kiinnostavia uusia testimenetelmiä, kuten ATP-mittausta, kertoo laborantti Miia Bitter.

ATP-mittaus paljastaa mitattavista päällysteistä, vesistä tai raaka-aineista mikrobien määrän.

Uuden tuotteen testaus on keskitetty muutamille työntekijöille, mutta työnkierron vuoksi menetelmiin ovat perehtyneet myös tehtaan muut laborantit.

– Jokainen laboratoriossa jollain tavoin tietää elintarvikelaatuun liittyvistä mittauksista ja tunnistaa niiden prioriteetin, sanoo laborantti Elina Frii.

Palataan vielä Jujo Thermal Kauttuan näkyvyyteen New Yorkissa. Tuottava Idea -kilpailu on kaikille avoin ja sen tavoitteena on nostaa esiin uusia liikeideoita sekä korostaa niiden merkitystä yhteiskunnallisen kehityksen avaintekijöinä.

Tuomaristo perusteli Jujon voittoa Shieldplusin yhteiskunnallisella arvolla sekä markkinapotentiaalilla. Innovaatio on elintarviketurvallinen vaihtoehto muoville.

Jujo Thermalin myyntijohtaja Jens Remmer pitää palkintoa hienona tunnustuksena kaikille jujolaisille monen vuoden kehitystyöstä. Se on myös konkreettinen esimerkki yrityksen vastuullisuustavoitteista.

– Suuri läpimurto on vasta edessäpäin ja menee vielä aikaa, että päästään tuotannossa isoihin volyymeihin. Tuote parantaa pakkausteollisuuden ja brändinomistajien mahdollisuuksia luoda kierrätettäviä ja jopa biohajoavia elintarvikepakkauksia, Remmer sanoo.

Alalla on edessä muutos, joka vaatii uutta ajattelua ja yhteistyötä esimerkiksi siinä, miten saadaan pussituskone kohtelemaan paperia riittävän hellästi mutta saumaa liittävän lujasti, ilman muoveja.

Jujo Thermal etsii jatkojalostajien verkostoja. Tavoite on yksinkertaistaa jatkojalostusprosessia, kun elintarvikepakkaukseen tarvittavien kerrosten määrä vähenee.