Aito yhteistoiminta lisää työhyvinvointia

Työpaikalla

Työsuojeluvaltuutetuilta tuli Paperiliiton työsuojelukyselyssä vahva viesti työpaikkojen henkisen kuormituksen lisääntymisestä. Viime vuonna yleinen taloudellinen tilanne Euroopassa synkensi näkymiä myös paperiteollisuudessa. Tämä näkyi useilla työpaikoilla tilauskirjojen ohentumisena, jotka johtivat myös laajoihin lomautuksiin.

Pohdinkin kovasti, mitä työnantajat kuvittelevat saavuttavansa heikentämällä työilmapiiriä.

Taloustilanteen lisäksi syksyllä alkaneet työehtosopimusneuvottelut yritysten kanssa kasasivat epävarmuutta tulevaisuudennäkymiin. Tämän hetken käsityksen mukaan yleinen taloudellinen tilanne on parantumassa, mikä toivottavasti vähentää murehtimisen määrää työpaikoilla.

Työehtosopimusneuvottelut ovat edelleen käynnissä eri yritysten kanssa. Henkilöstö voi huonosti niissä yrityksissä, joissa neuvottelut eivät tahdo kulkea. Pahaa oloa ja turhautumista tilanteeseen puretaan kentältä työsuojeluvaltuutettujen kautta ja tämä viesti näkyi työsuojelukyselyn vastauksissa. Pohdinkin kovasti, mitä työnantajat kuvittelevat saavuttavansa heikentämällä työilmapiiriä tällä tavoin. Vuosikertomuksissa vakuutetaan henkilöstön olevan suuri voimavara, mutta todellisuus on toista. Näyttää taas siltä, että häntä heiluttaa koiraa.

Kyselyssä erottuvat toisaalta edukseen ne työpaikat, joissa on aitoa yhteistoimintaa työnantajan kanssa. Työsuojeluvaltuutettujen ja pääluottamushenkilöiden työpanosta käytetään aidosti työpaikan kehittämiseen työturvallisuuden ja parempien työskentelytapojen löytämiseksi. Yrityksen palkinto tästä yhteistoiminnasta on sitoutunut ja osaava henkilöstö. Ristiriitoja ja haasteita on varmasti myös näissä yrityksissä. Se, että haetaanko riitaa vai sovintoa asioihin on se olennaisin ero.

Lue myös juttu Paperiliiton työturvallisuuskyselyn tuloksista: Henkinen kuormitus on noussut huolenaiheeksi.

Lisää artikkeleita:

Kansijuttu
Takaisin etusivulle Lue lisää ajankohtaisia uutisia