Vuorotteluvapaan mahdollisuus lakkaa elokuussa, jos hallituksen esitys menee eduskunnassa läpi. Paperiliittolaisilla työpaikoilla järjestelmää on käytetty hengähdystaukona ja jaksamisen tukena.

Työpaikalla

Kesäloman kanssa reilut viisi kuukautta kestänyt vuorotteluvapaa oli juuri sopivan mittainen Markus Ilvalle.

– Vuorotteluvapaa oli huikea ja hieno pätkä, ylimääräinen pikku huili. Kun palasin töihin, palasin mielelläni, kertoo Ilva, käynninvarmistaja Nokialta.

Ilva on viihtynyt työssään Essity Finlandilla ja uralla on mittaa 25 vuotta. Erityistä syytä vapaan pitämiseen hänellä ei etukäteen ollut, ei edes vuorotyötä tekeviä rassaavaa väsymystä.

– Toissa kesän jälkeen otin selvää, onko koko järjestelmää enää edes olemassa, kun ei sitä kukaan tuntunut käyttävän, Ilva kertoo.

Viime keväänä vapaan alkaessa paljastui, että hallitus aikoo lakkauttaa vuorotteluvapaan.

– En voi ymmärtää, mitä sillä säästetään verrattuna siihen, miten vapaa auttaa jaksamaan ja antaa jollekulle toiselle tilaisuuden saada jalkaa työpaikan oven väliin. Toivottavasti löytyisi jotain järkeä, ettei vuorotteluvapaata poisteta. Saisivat katsoa vähän pitemmälle, kun samaan aikaan nostetaan sormia napsauttamalla eläkeikää. Miten voi jaksaa lähemmäs 70-vuotiaaksi työssä, jos vaihtoehtoja jaksamiseen ei ole tarjolla?

Vuorotteluvapaansa Ilva käytti itsekseen olemiseen, ei minkään erityisen tavoitteen takia. 200 maratonia läpikäynyt juoksija ei lannistunut siitäkään, että suunnitelmissa ollut pitkä juoksutapahtuma jäi väliin nilkkavamman vuoksi ja juoksemiseen tuli taukoa.

– Touhusin meidän saksanpaimenkoirien, 5-vuotiaan Hildan ja 1,5-vuotiaan Iivoniskasen, kanssa. Tarkoituksella en tehnyt erityisesti mitään. Sai nukkua tarpeeksi, juoda terassilla aamukahvit ja kuunnella linnunlaulua.

Vuorotteluvapaan aikana Ilvan nilkka tuli kuntoon ja hän pystyy taas harjoittelemaan ultrapitkillekin juoksumatkoille. Työkaverit kysyivät vapaan päätyttyä, ketuttiko töihintulo.

– Rehellisesti voin sanoa, että oli hienoa palata töihin. Siinäkin mielessä vapaa teki tehtävänsä.

Palautumista kesän ajan

Hämeenlinnalaiset Tuomiset olivat vuorotteluvapaalla kolme kuukautta kesällä 2022. Sanna Tuominen toimii Huhtamäki Finlandilla tuotannon ja laadunvarmistuksen työtehtävissä. Jarmo Tuominen on kunnossapidon varaosavaraston hoitaja Faerch Finlandilla. Sannalla takana on yli 20-vuotinen ja Jarmolla yli 30-vuotinen työura nykyisillä työpaikoillaan.

– Vuorotteluvapaalla haluttiin irti oravanpyörästä ja puhaltaa vähän pitemmän aikaa. Edellinen kesäloma meni lunastamaamme asuntoa remontoidessa. Siitä tuli sitten ajatus, että seuraava kesäloma olisi pidempi, Jarmo Tuominen perustelee.

Sannalle vuorotteluvapaa oli haaveena jo aiemminkin. Nyt se oli myös taloudellisesti mahdollista.

– Olisi pitänyt kokeilla jo aiemmin, sillä tajusimme, kuinka hieno asia vuorotteluvapaa on. Suunnitelmissa oli pitää vielä toinenkin kerta, jos vielä eläkeikäkin pitenee. Kyllä vuorotyöhön tauko tekee hyvää.

Jarmo hyödyntää mahdollisuutta vaihtaa lomarahat vapaisiin.

– Pari viikkoa ylimääräistä lomaa tulee ihan tarpeeseen ja pääsen golfaamaan keväällä ja syksyllä, kun kentät on Suomessa kiinni.

Vuorotteluvapaalla tuli tehtyä kotona pois rästihommia, matkailtua kotimaassa ja Virossa.

– Töissä suosittelin muillekin, että vuorotteluvapaata kannattaa kokeilla, toteaa Jarmo.

Sannalle tuli tauosta konkreettinen apu. Jalat ehtivät palautua turvakenkien käytöstä ja hän pystyi liikkumaan enemmän.

Koiran kanssa tutuksi

Metsä Fibren Rauman tehtaan laboratoriossa työskentelevä Minna Aalto jäi vuorotteluvapaalle puoleksi vuodeksi viime vuoden huhtikuun puolivälissä. Liettuassa maaseudulla ulkokoirana asunut Rauha piti opettaa sisätiloihin ja sisäsiistiksi.

– Otin rescuekoiran vapaan alussa, jotta ehtisimme totutella toisiimme. Olimmekin heti kavereita. Meille ei tullutkaan arka, vain nurkassa kyyhöttävä koira. Tuli noin seitsemänvuotias Rauha, todella nimensä mukainen.

Vuorotteluvapaa järjestyi sujuvasti, sillä laboratorioon on vuorotteluvapaiden sijaisia löytynyt hyvin. Vuorotteluvapaalla Aalto oli kolmannen kerran ja se harmittaa, että neljättä ei ehkä tule.

– Vuorotteluvapaalla saa paussin työelämästä ilman, että pitää irtisanoa itseään. Voi vetää henkeä, nukkua aamulla kauemmin ja juoda aamukahvia rauhassa.

Vuorotteluvapaa uhkaa päättyä elokuussa

Toissa vuonna 102 ja kymmenen viime vuoden aikana yhteensä yli 2000 paperiliittolaista on saanut vuorotteluvapaakorvausta, jota haetaan Paperityöväen Työttömyyskassasta. Vuorotteluvapaan ajaksi työpaikalle palkataan työtön työnhakija.

Vuorotteluvapaajärjestelmä on tarkoituksena lakkauttaa 1.8.2024. Hallituksen esitysluonnoksen mukaan lakkauttaminen tulisi voimaan siten, että vuorotteluvapaan voisi aloittaa vielä 31.7.2024. Alustavan tiedon mukaan hallituksen esitys vuorotteluvapaalain kumoamisesta on tarkoituksena antaa eduskunnalle helmikuussa.

Teksti Eeva Eloranta-Jokela, kuvat Mirjami Liimatainen