Viimeinen rulla

Maailman pohjoisimman paperitehtaan viimeinen paperikone sulkeutui syyskuun lopussa.

Kun tehdas täyttää ensi vuonna sata vuotta, Veitsiluodossa pyörii enää saha. Se työllistää noin 50 ihmistä. Lisäksi palvelukeskuksessa, voimalaitoksella ja vartioinnissa jatkaa töissä noin 60 ihmistä.

Sellutehtaalta, kolmelta paperikoneelta ja arkittamolta on sanottu irti 550 ihmistä. Heistä paperiliittolaisten osuus on 392 Stora Ensolta ja 82 kunnossapitoyhtiö Eforalta. Paperiliittolaisia on lisäksi työllistänyt kemikaalivalmistaja Omya, joka myös lopettaa Veitsiluodossa.

Neljäsosa storaensolaisista ja yli kolmannes eforalaisista on syntynyt 1962 tai aiemmin. Heidän työsuhteitaan työnantaja on pyrkinyt jatkamaan, jotta heidän olisi mahdollista jäädä työttömyysturvan lisäpäivien jälkeen eläkkeelle. Näillä ns. pehmeillä keinoilla työ loppuu yhteensä 131 ihmiseltä. Saman verran irtisanottuja on työllistynyt yhtiön sisällä, lähtenyt opiskelemaan tai työllistynyt muualle.

– Liian paljon on niitä, joilla ei ole vielä mitään ratkaisua. Uusia reittejä pitää saada nykyistä useammalle, sanoo pääluottamusmies Mikko Alamommo.

Muuntokoulutusta irtisanotuille on tarjolla eri aloilta metsätraktorin kuljettajasta ja logistiikasta tietotekniikkaan ja lähihoitajaksi. Vaihtoehtoina on lisäksi ollut bioanalytiikan ja kylmälaiteasentajan koulutuksia. Haku näihin on osin kesken. Myös erilaiset työturvallisuuden korttikoulutukset ovat olleet suosittuja.

Uusien urien etsimistä on tarjottu Veitsiluodon tehtaan pääkonttorilla, jossa päivystävät ja antavat neuvontaa TE-toimisto, työnhakuvalmennusyritys Saranen Consulting sekä Lapin koulutuskeskus REDU ja ammattiopisto Lappia.

Veitsiluodon ammattiosasto on järjestänyt TE-toimiston ja Paperityöväen Työttömyyskassan yhteisinfoja ja niitä järjestetään lisää. Osasto on myös huolehtinut, että porukka kokoontuu yhteen vapaa-ajallakin. Perinteisistä tapahtumista pidetään tarvittaessa uusintoja, jotta mahdollisimman moni pääsisi mukaan.

Stora Enson päätöksistä riippuu pitkälle se, miten ripeästi Veitsiluotoon on mahdollista syntyä uusia työpaikkoja.
– Irtisanotuista yli sata on täyttänyt 50 vuotta mutta ovat liian nuoria lisäpäiväoikeuteen. Siksi olisi hyvä saada nopealla aikavälillä tilalle jotakin prosessityötä tai vastaavaa toimintaa. Itsellä on vahva uskomus, että tähän jotain tilalle tulee, Alamommo arvioi.

Teksti Eeva Eloranta-Jokela
Kuva Stora Enso