Työmarkkinakonkari analysoi neuvottelukierrosta

Lasse Laatunen rakentaisi työmarkkinoille luottamusta epäluottamuksen ja nokittelun tilalle.

Lasse Laatunen analysoi käynnissä olevaa neuvottelukierrosta Teollisuuden Palkansaajat TP:n uudessa julkaisussa. Hän esittää neuvottelu- ja sovittelujärjestelmän uudistamista ratkaisuna nyt nähdyille pitkittyneille neuvotteluille.

- Yhteiskunnan vakaus on keskeinen kilpailukyvyn perusta. Epäluottamuksen ja nokittelun tilalle on työmarkkinoilla rakennettava luottamus, Laatunen painottaa.

Laatunen näkee, että käynnissä olevan liittokierroksen vaikeudet juontuvat keskitettyjen ratkaisujen lopettamisesta ja työnantajan strategiasta heikentää työmarkkinajärjestöjen valtaa.

- On vaikea ymmärtää miksi kiky-tunneista piti rakentaa neuvotteluja pitkittänyt ja lakonuhkaan johtanut prosessi, kirjoittaa Laatunen.

Jos asiassa olisi toimittu järkevästi, olisi EK:n ja palkansaajakeskusjärjestöjen pitänyt Laatusen mukaan kokoontua neuvottelemaan, jotta ratkaisumallit olisi hoidettu järjestäytyneesti. Nyt keskitetysti sovitusta asiasta syntyi riita, josta neuvoteltiin hajautetusti.

Laatunen pitää selvänä, että liittokohtainen sopimisen malli kaipaa selkeämpiä pelisääntöjä. Keskusjärjestöillä tulisi myös olla edellytykset neuvotella liittoneuvottelujen tieltä sellaiset ongelmakohdat, jotka koskevat työmarkkinoita laajemmin. Tämän lisäksi sovittelujärjestelmä pitää nähdä osana neuvottelujärjestelmää. Laatusen mielestä useamman sovittelijan ja sovittelijaryhmän käyttö monipuolistaisi sovitteluosaamista.

Laatusen kirjoittama katsaus Suomen mallin ja neuvottelujärjestelmän tulevaisuudesta julkaistiin torstaina 27. helmikuuta. Katsaus on jatko-osa Laatusen vuosi sitten TP:lle kirjoittamalle katsaukselle Sopimisen edistäminen työmarkkinoiden murroksessa.

Lasse Laatusen kirjoittama Edistys-katsaus Työmarkkinaneuvottelut 2019-2020. Suomen mallin sekä neuvottelujärjestelmän tulevaisuus