»Tällaisilla asioilla pelataan nyt ja pyritään varmistamaan, että juuri sinä olet työehtoinesi yksin.»

Kolumni

Työsopimus- ja työehtosopimuslakiin suunnitellut muutokset ovat herättäneet jonkin verran kysymyksiä kentältä. Kun ei asiaa tunne, on vastaaminenkin vähän vaikeaa, mutta eihän tiedon puutteen saa antaa työelämässä häiritä.

Työsopimuslakiin kaavaillaan muutosta, joka tarkoittaisi sitä, että määräaikaisen työsopimuksen voisi tehdä yhdeksi vuodeksi ilman perustetta. Minultakin on kysytty, missä tilanteessa tällaisia sopimuksia voitaisiin käyttää. No ainakin silloin, kun määräaikaisuudelle ei ole mitään perustetta eli kun työvoiman tarve on pysyvä. Muutoinhan peruste voitaisiin sopimukseen kirjata, kuten tähänkin asti.

Mutta mitenkäs sitten ketjuttamisen kielto, josta tässä yhteydessä on puhuttu? No, ketjuttaminen on tähänkin asti ollut kiellettyä, jos jokaiselle ketjun osalle ei ole ollut esittää työsopimuslain edellyttämää syytä eli perustetta. Toisaalta en tiedä miten työntekijän vaihtamiseen perusteettoman määräaikaisuuden päättämishetkellä on varauduttu. Tai mitä jos perusteeton määräaikaisuus muuttuu kesän lomituksen ajaksi perustelluksi ja jatkuu sitten taas perusteettomana. Tai jos opettajarukan työ päättyy kesäkuun alussa suvivirteen ja jatkuu sitten yhtä perusteettomana kesän työttömyyden jälkeen.

Lakoistakin on puhetta ollut. Perustuslain mukaan jokaisella on yhdistymisvapaus ja perustuslakivaliokunta on todennut, että työtaisteluoikeus kuuluu ammatilliseen yhdistymisvapauteen. Suomeakin sitovat kansainväliset sopimukset lähtevät pitkälti siitä, että ”puhtaat” poliittiset lakot, joilla ei siis ole minkäänlaista ammatillista liityntää, eivät ole lakko-oikeuden suojan piirissä. En kyllä ymmärrä, missä tilanteessa työntekijäliitot tällaista lakkoa edes haluaisivat järjestää. Eri asia on, jos protesti kohdistuukin hallituksen ajamiin työelämäheikennyksiin. Tällaisella poliittisella mielenilmaisulla on käsitykseni mukaan aivan erilainen suoja, ja syystä.

Omasta mielestäni nyt tapetilla olevista lakko-oikeuden suunnitelluista uusista rajoituksista merkittävimmät kohdistuvat kuitenkin myötätunto- tai tukilakkojen rajoittamiseen. Näiden tarkoituksenahan on estää ay-liikkeen tuki yli liittorajojen tilanteessa, jossa yksi työntekijäryhmä joutuu työnantajajärjestön tai yksittäisen yrityksen maalitauluksi. Kaikki muistavat varmaan UPM:n 112 päivää jatkuneen taistelun omia työntekijöitään vastaan. Ja jos kaikki eivät muista, olisi varmaan hyvä alkaa muistelemaan. Tällaisilla asioilla pelataan nyt ja pyritään varmistamaan, että juuri sinä olet työehtoinesi yksin, kun niitä muuttamaan lähdetään.

Pomo saapui hyväntuulisena. Vihdoinkin ensimmäisestä sairauspäivästä tulisi palkaton. ”Mutta sinuahan se ensimmäisenä koskee, kun teillä ei ole tessiäkään enää”, ihmettelin. ”Mutta me voidaan olla etänä”, pomo tuumasi ja iski silmää.