Synthomer lopettaa Oulussa

Synthomer Finland on päättänyt lopettaa tuotannon Suomessa. Yritys valmistaa paperi- ja kartonkikemikaaleja Oulun Nuottasaaressa.

Yrityksessä työskentelee 20 paperiliittolaista, joista 6 on irtisanottu heti ja loput sanotaan irti myöhemmin. Tehtaan koko henkilöstön määrä oli yt:n päättyessä 32.

Tuotanto tehtaalla päättyy ensimmäisen vuosineljänneksen aikana. Pääosalla irtisanotuista työt loppuvat heinäkuun 2021 alkuun mennessä.

– Kun yt:ssä saimme faktat eteen ja kävimme vaihtoehdot läpi, ei lopulta ollut muuta mahdollisuutta kuin sulkeminen. Siinä mielessä päätös on helpompi hyväksyä ja ymmärtää, vaikka tietysti olisimme toivoneet konsernin päästä lisäaikaa – ja ehkä parempaa huomista, pääluottamusmies Janne Sirviö toteaa.

Sulkemisen taustalla vaikutti Stora Enson paperikoneiden sulkeminen Oulussa ja tilannetta huononsi entisestään yt-neuvotteluiden aikana tulleet ilmoitukset muiden paperitehtaiden sulkemisesta Suomessa ja Ruotsissa. Koronapandemia toi lisärasitetta.

– Yhtiö ei myöskään löytänyt korvaavia tuotteita, joiden tekeminen täällä olisi ollut kannattavaa. Olemme liian kaukana konsernin Keski-Euroopan markkinoista, Sirviö sanoo.

Lakisääteisiä paremmat irtisanomisehdot toteutuivat siltä osin, että kuuden kuukauden irtisanomissuoja, koulutusraha ja täydet työllistymisvapaat koskevat jokaista vakituista, ei vain yli viisi vuotta olleita henkilöitä. Työntekovelvoite on irtisanomisajan loppuun saakka.

Henkilöstön edustajat saivat läpi myös esityksen työpsykologin ryhmäkeskusteluista työpaikalla.

– Keskusteluista hyötyy erityisesti, jos ei yksin uskalla mennä työpsykologin juttusille. Porukassa jaetaan vertaistukea. Meillä on hyvä tiivis porukka, ja sekin harmittaa, että nyt se hajoaa. Aiomme kyllä pitää yhteyttä tämän jälkeenkin, kuvailee Sirviö.

Ryhmäkeskusteluista on huomattu olevan apua siihen, kuinka paljon muutostilanne aiheuttaa katkeruuden tunnetta.

– Pidimme erittäin tärkeänä, että ihmiset osallistuisivat kaikkeen, missä pääsee puhumaan toisten kanssa, ettei asiaa tarvitse enää kotona käsitellä niin paljon.

Teksti Eeva Eloranta-Jokela
Kuva Maiju Pohjanheimo