Sopeutumista lämpöön

Korkea lämpötila on melun ja pölyn ohella työsuojelupulmien kärkikolmikossa paperiliittolaisilla työpaikoilla. Kesän tuomaan lisälämpöön voi silti varautua.

Kuumuudesta on työpaikalla paljon haittaa usein tai lähes aina. Näin arvioi reilu kolmannes liiton työsuojelukyselyyn vastanneista työsuojeluvaltuutetuista. Joka toisen vastaajan mielestä korkea lämpötila vaivaa kohtalaisesti ja toisinaan.

Tampereen keskustassa Metsä Board Takolla kuuma kesä on mielessä hyvissä ajoin.

- Ilmastoinnin ennakkohuollot tehdään ennen kesäkautta, jotta saadaan varmasti viilennettyä ne tilat, mitä voidaan viilentää. Valvomoiden ulkopuolella olosuhteisiin ei oikein voi vaikuttaa. Tämä on vanha pytinki, jossa kuumuus helposti leviää muulloinkin, sanoo tehtaan työsuojeluvaltuutettu Ilkka Rosendahl.

Korkeasta lämpötilasta johtuva kuormitus keholle vähenee, kun välillä voi olla viileässä. Työsuojeluhallinnon suosituksia tauoista ja vaatetuksen keventämisestä ei paperiteollisuudessa ole kuitenkaan helppoa noudattaa.

- Prosessityössä edetään prosessin ehdoilla: kun tampuuri on valmis, se vaihdetaan. Vaatetus on sen mukainen, mitä työnantaja määrää: konelinjoilla on käytettävä kypärää ja työkenkien pitää olla umpinaiset, Rosendahl perustelee.

Myös tarkastaja Mikael Tschernov Etelä-Suomen aluehallintovirastosta tietää, että pitkille hihoille ei aina ole vaihtoehtoja: lyhyitä ei ehkä voi käyttää tai vaihtaa hengittävämmistä materiaaleista valmistettuihin, jos ne eivät täytä palonkestovaatimuksia.

Tschernov suosittelee pyrkimään tauotukseen. Lämpötilan ylittäessä 28 astetta tunnissa pitäisi pystyä pitämään 10 minuutin tauko.

- Työnkierrosta voi olla apua tai tauottajista, mutta nykyisin tehtailla on niin vähän työntekijöitä, ettei erillisiä tauottajia pystytä käyttämään.

Tschernov muistuttaa, että lämpöolojen merkitys on arvioitava tapauskohtaisesti esimerkiksi työterveyshuollon työpaikkaselvityksen yhteydessä.

Raskain työ on Rosendahlin mielestä siivoojilla, joiden työpäivästä suurin osa kuluu tuotantotiloissa.

Nestetasapainosta huolehtiminen on tuttua muutenkin kuin kesäkuumalla. Kartonkikoneilla palautumisjuomaksi tarjotaan vichyä, jos häiriö- tai muu katkos kestää pitempään.

- Toivotaan silti lämmintä kesää, sillä elämää on Takon ulkopuolellakin. Täällä työpaikalla pitää sopeutua ja on yritettävä pitää haitat minimissä.

Teksti Eeva Eloranta-Jokela
Kuva Jana Machackova

Nesteytyksen tarpeesta
- Lämpökuormitusta voi vähentää riittävällä nesteytyksellä. Juo esim. vettä tai laimeaa mehua 1–2 dl kerrallaan 3–4 kertaa tunnissa.
- Jos hikoilemalla menetettyä nestettä ei korvata juomalla, elimistö kuivuu.
- Kuivuminen kuormittaa verenkiertoa, nostaa sisäelinten lämpötiloja ja lisää äkillisten lämpösairauksien riskiä sekä pahimmillaan johtaa lämpöpyörtymiseen tai jopa lämpöhalvaukseen.
Lähde: työsuojelu.fi