Paperiliiton tes-neuvottelut ovat kalkkiviivoilla. Uusimmat neuvottelutulokset saavutettiin ja UPM Raflatacin, UPM Communication Papersin ja UPM:n Selluliiketoiminnan kanssa. Paperiliiton hallitus käsittelee näitä tuloksia kokouksessaan keskiviikkona 5.6.

Paperiliiton yrityskohtaisissa tes-neuvotteluissa on edetty sopimuksiin lähes aikataulun mukaan. Uusimpina Paperiliitto on saavuttanut neuvottelutuloksen UPM Raflatacin, UPM Communication Papersin ja UPM Selluliiketoiminnan kanssa.

UPM:n liiketoiminnoista neuvottelutulos puuttuu enää Specialty Papersin kanssa.

Myös Pankakoski Mill Oy:n kanssa on saavutettu neuvottelutulos.

Neuvottelutuloksien sisällöistä ei tiedoteta yritysten ulkopuolisille.

Työehtosopimukset tulevat voimaan sen jälkeen, kun liiton hallitus on hyväksynyt neuvottelutulokset. Paperiliiton hallitus käsittelee uusimpia tuloksia kokouksessaan keskiviikkona 5.6.

Palkantarkistuksia laajempina

Paperiliiton ja UPM:n liiketoimintojen keväällä 2022 hyväksymä työehtosopimus oli tehty valtakunnansovittelijan sovintoesityksen pohjalta. Sen mukaan tänä keväänä oli määrä neuvotella vain palkoista, mutta Paperiliitto ei edennyt palkantarkistuksissa tavoitteensa mukaisesti, koska UPM:llä oli laajempia tavoitteita kuin pelkät korotukset. Niinpä Paperiliitto lopulta neuvotteli huhti-toukokuun aikana UPM:n liiketoimintojen kanssa työehtosopimuksista kokonaisuudessaan.

Toukokuun viimeisen viikon lähestyessä neuvottelujen tahti kiihtyi. Paperiliiton tavoitteena oli saada neuvottelutuloksia käsiteltäväksi liiton hallituksen toukokuun kokoukseen.

Tuloksiin ei tihennetystä neuvottelurupeamasta huolimatta edetty suunnitellussa aikataulussa, joten liiton hallitus teki jo päätöksen antaa tes-neuvottelukunnalle valtuudet tarvittaessa keskeyttää neuvottelut  ja päättää mahdollisten työtaistelutoimien aloittamisesta.

Suurin osa sovittu aikataulussa

Toukokuun kokouksessaan Paperiliiton hallitus hyväksyi Tervakoski Oy:n ja MM-Kotkamillsin neuvottelutulokset uusiksi työehtosopimuksiksi. Toukokuun viimeiseen viikkoon mennessä Paperiliitto oli siten hyväksynyt uudet työehdot noin 80 prosentille jäsenistä.

– Sopimuskaudet ovat pääosin kahdelle vuodelle ja eri yritysten palkankorotukset ovat linjassa keskenään, kertoi vastaava sopimusasiantuntija Markku Häyrynen.

Tähän mennessä hyväksytyissä sopimuksissa sopimuskaudet päättyvät tammi-kesäkuussa 2026.

Teksti Eeva Eloranta-Jokela, kuva: Reima Kangas