Paperiliiton alle 35-vuotiaiden jäsenten tapahtumassa kokoonnuttiin taas juhlimaan ja kuulemaan ajankohtaista asiaa. Mahtavassa porukassa oli helppo viihtyä.

Vapaa-aika

Alle 35-vuotiaiden paperiliittolaisten tapahtuma pidettiin tänä vuonna Tampereella maineekkaassa Ravintola Tillikassa. Mukaan oli ilmoittautunut noin 130 jäsentä.

Joutsenon osaston Samuel Koiviston, Jose Huusarin ja Joel Raunion terveiset tapahtuman jälkeen olivat ytimekkäät: – Kiitos hienoista juhlista ja hauskaa oli!

Pietarsaaren osasto 52:sta oli ilmoittautunut peräti 12 osanottajaa. Jarkko Naukkarinen kertoo, että hyvän porukan mukaan oli helppo lähteä varsinkin, kun ammattiosasto maksoi junamatkat ja hotellin.

– Meidän oman yksikön vetomies Tommi Pippola kasasi jengin ja kyseli onko innokkaita lähtijöitä. Ei tarvinnut itse laittaa tikkua ristiin, kertoo Naukkarinen.

Naukkarinen oli ensimmäistä kertaa mukana tapahtumassa, ja kokemus oli kaikin puolin positiivinen.

– Oli mukava tavata muitakin liiton kavereita eri puolilta tehdasta – ja ympäri Suomen. On siinä oma tunnelmansa, kun koko paikka on täynnä liiton jäseniä. Kuulumisia vaihdettiin ohimennen muidenkin osastojen kavereiden kanssa.

Sunnuntaiaamuna sai vielä rauhassa nauttia aamiaisen, kun kotiinpäin lähdettiin vasta iltapäivällä. Junamatkat sujuivat rattoisasti hyvässä porukassa.

Kuusankoskelta tulleen Christa Ekrothin mielestä on hyvä, että liitto järjestää nuoremmille jäsenille omia tapahtumia. 35 vuoden ikärajakin tuntuu oikealta.

– Meidänkin osastossamme on ollut jotain tapahtumia pelkästään nuoremmille. Olen kyllä kuullut vanhemmalta väestöltä kommentteja, että olisi kiva, jos heillekin järjestettäisiin jotain muutakin kuin teatteria, sanoo Ekroth.

Kuten viime vuonnakin, Kuusankosken osasto 19 tuli tapahtumaan isolla joukolla. Onko osastossa erityisen hyvä henki?

– Ainakin itse koen niin, minulla on siellä paljon kaveriporukkaa. Osa heistä oli ollut mukana viime vuoden tapahtumassa. He olivat kokeneet sen hyväksi ja kysyivät mennäänkö, kertoo Ekroth.

Hän aloitti viime keväänä oppisopimuskoulutuksen UPM:n Kymin paperitehtaassa. Samassa koulutusryhmässä ovat myös Pinja Sipola, Henni Huttunen ja Ria Hirsi, joiden kanssa Ekroth tuli Tampereen tapahtumaan.

Heillä on yhteistä myös aiempi koulutus terveysalalta. Osa on Ekrothin tavoin ollut aiemmin tehtaassa lomittamassa. Töissä he eivät juuri näe toisiaan, mutta tapaavat vapaa-aikana.

Seremoniamestarina ja juontajana Tillikassa toimi Mikko Töyssy, joka välillä muuntui Putous-hahmo Urmas Viilunkiksi ja huolehti myös musiikista Duo Töyssy & Tervaniemen laulusolistina.

Paperiliitosta paikalla oli useita toimitsijoita puheenjohtaja Petri Vanhalan johdolla. Liiton sopimusasiantuntija Jyri Peltola kertoi ajankohtaisia kuulumisia mm. maan hallituksen suunnitelmista ja ay-liikkeen toiminnasta.

Useassa seurueessa oltiin tyytyväisiä, kun liiton toimiston väkeä istui samaan pöytään. Pietarsaarelaiset tenttasivat Petri Vanhalaa esimerkiksi liiton tiedotuksesta. Kaikki eivät kokeneet saaneensa tarpeeksi tietoa viime talven tes-neuvotteluista.
– Tes-asioissa tiedontarve on yleensä aina suurempi kuin mitä voimme juuri sillä hetkellä viestittää. Keskeneräisistä asioista ei voi kertoa ja harkitsemme tarkkaan, missä vaiheessa asioita voi avata. Ja aina voimme tehdä paremmin, siksi tarvitsemme ja otamme mielellään palautetta vastaan, sanoo liiton viestinnästä vastaava Eija Valkonen.

Christa Ekrothilla ei ole valittamista tiedonsaannin suhteen.

– Olen ollut vasta vuoden liitossa, mutta en ainakaan mitään huonoa ole huomannut. Tulee sähköpostia ja uutiskirjeitä, joista saa tietoa aika selkeästi, hän sanoo.

Tekst ja kuvat: Reima Kangas