Pääluottamusmies Ismo Salonen: "Todella suuri pettymys"

Kaipolan tehdasta koskevat yt-neuvottelut ovat päättyneet. Lopputulos on pääluottamusmies Ismo Saloselle suuri pettymys.

- Vaikka työnantaja kuvailee muutosturvapakettia mittavaksi, minä sanoisin sitä korkeintaan jonkinlaiseksi.

Vain pieni osa tehtaan työntekijöistä jatkotyöllistyy naapuritehtaalle Jämsänkoskelle - mahdollisesti.

- Vaikka julkisuuteen on annettu tieto 20 työpaikasta, se tarkoittaa vain työpaikkoja. Siinä luvussa ei puhuta vielä henkilötason siirtymistä, muistuttaa Salonen.

Neuvottelutuloksen jälkeinen perjantaiaamu avautuikin Kaipolassa harmaana. Kaikki koneet seisovat tälläkin hetkellä ja suurin osa henkilöstöstä on lomautettuna.

- Joitakin tilauksia on, ja sanomalehtipaperia tehdään vielä ennen lopullista pysäytystä.

Paperinteon loppu on kuitenkin tosiasia. Joulukuun puoliväliin mennessä paperinvalmistuksen loistokas tarina Kaipolassa saa pisteen peräänsä, kun kaikki kolme konetta hiljenevät lopullisesti. Näin hiljenee myös maan viimeinen sanomalehtipaperia valmistava kone.

Edelleen löysässä hirressä

Vaikka yt-neuvottelut päättyivät, irtisanomisilmoituksia ei kukaan vielä saanut.

- Ilmoitusten jakelu alkaa vasta, kun ihmiset tulevat lomautuksilta taas töihin. Monella on edessään siis vielä viikkojen odottelu löysässä hirressä, kunnes pääsee virallisesti miettimään kunnolla jatkosuunnitelmia.

Noin joka viidennellä Kaipolan työntekijällä on mahdollisuus päästä eläkeputkeen. Mahdollisuus on selkeä niillä, jotka ovat täyttäneet tänä vuonna 60 vuotta. Epäselvempi tilanne on niillä, jotka täyttävät pyöreät vasta ensi vuoden puolella.

- Ennen irtisanomisajan päättymistä tulee olla ikää 60 vuotta ja yksi kuukausi. On sellaisia, joilla tämä jää hilkulle, joten heidän kohtalonsa on vielä auki. Voisiko heitä työllistää sitten vaikka kesätöissä, miettii Salonen.

Minustako agrologi?

Ismo Salonen edustaa itse Kaipolan tehtaan keskimääräistä ikäjakaumaa. Takana on yli 50 vuotta elettyä elämää, mutta työvuosiakin olisi vielä jäljellä.

- Testasin netissä, mikä minulle olisi sopiva ammatti. Sieltä tuli agrologi, hymyilee Salonen vinosti.

Hän laskee, että agrologin opinnot veisivät häneltä nelisen vuotta ja opintojen päättyessä hän olisi iältään 61-vuotias.

- Sama tilanne on monella, monella muulla. Siksi opiskeleminen uuteen ammattiin tuntuu jotensakin turhalta, eikä Jämsän alueella ole työpaikkojakaan juuri tarjolla.

Hän viittaa muutosturvapakettiin, jota UPM nyt irtisanottaville tarjoaa: apua tulisi muutama tuhatlappunen kouluttautumiseen uudelle alalle tai uuden yrityksen perustamiseen.

- Mutta mikä takaa yrityksen menestyksen, kun koko paikkakunta on taantumassa? En äkkiä keksi, mitä entiset paperintekijät voisivat yrittää.

Yrityspuistoa ei tule

Monta avointa asiaa on edessä, eikä Salonen voi kaikkia yksityiskohtia edes vielä paljastaa. Hän tietää, että esimerkiksi tehdaskiinteistö on kiinnostanut joitakin tahoja.

- Mutta selväksi on tehty, ettei tänne tule esimerkiksi Kajaanin kaltaista yrityspuistoa.

Sanomalehtipaperille olisi jonkinlaista kysyntää, sillä jotkut painotalot haluaisivat painaa printtilehtensä edelleen nimenomaan kotimaiselle paperille. Jämsänkosken PK6 onkin tänä syksynä tehnyt sanomalehtipaperin koeajoja.

Ainoa, mikä Kaipolassa jää varmasti toimimaan, on toistaiseksi lämpölaitos, koska sillä on sopimus paikallisen aluelämpöyrityksen kanssa. Tehtaalle jää myös jälkihoitoryhmä huolehtimaan, että paikat saadaan jätettyä asianmukaiseen kuntoon.

- Minä olen täällä yhdessä työsuojeluvaltuutetun kanssa varmaan loppuun asti sammuttelemassa valoja, sanoo 35 vuotta Kaipolassa työskennellyt Salonen.

Kova paikka liitollekin

Salosen puhelin soi ties monetta kertaa samana aamuna. Ihmiset ovat epätietoisia tilanteesta ja selkeyttä kaivataan.

UPM aikoo toteuttaa Työstä työhön -ohjelman, ja sen toteutukseen etsitään parhaillaan sopivaa konsulttiyritystä. Paperiliiton edustajien mukaan tärkeää olisi nyt saada tehtaan katon alle infopiste, jossa jokaisella työntekijällä on mahdollisuus saada kädestä pitäen itselleen räätälöityä apua ja opastusta. Työstä työhön -projektissa ovat mukana ainakin Paperiliitto, Jämsän kaupunki ja TE-palvelut.

Surullisella mielellä tapahtuneesta on myös Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala.

- Kova paikka koko liitolle. UPM:n tarjoama muutosturva ei tuonut mitään mullistavaa positiivista asiaan. Näitä samoja asioita on tarjottu aiemmin lakkautetuilla tehtailla, mutta esimerkiksi starttiraha ei ole tuonut sanottavasti uusia yrityksiä noille paikkakunnille.

Kaipolan ammattiosasto jatkaa toimintaansa varmasti vielä monta vuotta työntekijöiden turvana ja yhteydenpitoyhdistyksenä.

Teksti ja kuva: Päivi Ketolainen

Lisää artikkeleita:

Laadusta tinkimättä
Takaisin etusivulle Lue lisää ajankohtaisia uutisia