Oma yritys houkuttaa

Parasta elämässä

Amcor lopetti tehtaansa Kauttualla ja Lieksassa. Marko Paavola jäi ensimmäistä kertaa elämässään työttömäksi.

Kesäkuun 10. päivä Marko Paavola, 51, oli ensimmäistä kertaa elämässään virallisesti työtön. Työvelvoite Amcorin Kauttuan tehtaassa oli loppunut noin kuusi viikkoa aiemmin, ja palkanmaksu päättyi 9. kesäkuuta.
Paavola suunnitteli lähtevänsä pojan kanssa pesemään venettä ja siirtämään sen pois talviteloilta. Hieno ilma houkutteli pienelle ajelullekin.

– Harrastuksia riittää, aika ei käy pitkäksi. Raha on se mikä mietityttää, hän sanoo.
Paavola ei ole vielä löytänyt uutta työpaikkaa. Hän ei ole vaipunut synkkyyteen, mutta myöntää, että tulevaisuus huolettaa ajoittain. Työikää on paljon jäljellä, ja jotain pitäisi keksiä.

Suunnitelmiakin on. Paavola kävi alkuvuoden aikana yrittäjäkurssin. Suunnitteilla on ehkä perustaa yhden miehen yritys, joka perustuisi omiin kädentaitoihin.

Paavola on aikoinaan käynyt puuseppäkoulutuksen. Sen jälkeen hän on ollut 20 vuotta metallialalla ja 13 vuotta Amcorilla. Käsillä tekeminen on aina ollut lähellä hänen sydäntään. Paavola on harrastanut puutöitä ja tehnyt omassa metallipajassaan  pieniä taontahommia. Kun Eurassa toiminut kehystämö lopetti hiljattain toimintansa, Paavola osti sieltä tarvikkeita ja koneita.
– Olen tehnyt vähän tilaakin itselle vanhaan piharakennukseen ja harjoitellut vanhojen valokuvien kehystämistä.
Amcor päätti viime vuoden lopulla sulkea Kauttuan ja Lieksan tehtaansa. Lieksassa työskenteli 45 ja Kauttualla 53 paperiliittolaista. Lieksan tehtaan paperiliittolainen pääluottamusmies Aki Torvinen kertoo, että heiltä irtisanotut ovat työllistyneet yllättävän hyvin.

Oikeastaan kaikki, jotka ovat aktiivisesti etsineet töitä ovat sitä myös löytäneet.
– Vanhemmasta päästä osa on mennyt eläkeputkeen ja muuta sellaista. Tämä meni lopulta tosi hyvin, vaikka alussa näytti synkältä, sanoo Torvinen.
Hän kertoo, että kunta ja viranomaistahot olivat aktiivisia, ja myös paikalliset yritykset tulivat hyvin tukemaan.
–Ammattitaitoiselle väelle oli kysyntää. Käytännössä kaikki menivät eri alojen tehdastyöhön, sanoo Torvinen.
Sekä Lieksassa että Kauttualla tuotanto loppui huhtikuussa. Sen jälkeen pieni määrä työntekijöitä on mm. purkanut koneita, joita on siirretty ja siirretään Amcorin muille tehtaille.

Kauttuan tehtaan paperiliittolainen pääluottamusmies Jarkko Lindroos ja Marko Paavola tietävät muutamia entisiä työtovereita, jotka ovat löytäneet töitä. Yksi onnekkaista on Paavolan avovaimo, joka työskenteli tehtaan toimistossa. Hän aloitti uudessa oman alansa työpaikassa kesäkuun alussa.

Kauttualla amcorilaisten työllistymisen edistämiseksi oli suunnitteilla mm. koulutuksia työn ohessa sekä kunnan kanssa järjestettäviä tilaisuuksia. Ne peruuntuivat koronatilanteen takia. Korona on vaikeuttanut muutenkin työnsaantia.

Lindroos itse on seurannut, millaisia työpaikkoja olisi tarjolla, muttei ole vielä varsinaisesti suunnitellut tulevaisuutta. Hänellä on taskussaan sähköasentajan paperit lähes kolmenkymmenen vuoden takaa. Samantyyppinen tilanne on monella muullakin irtisanotulla. Aikoinaan käyty ammattikoulutus on unohtunut pitkän tehdastyönjakson aikana.

Vanhan osaamisen päivittäminen täydennyskoulutuksessa on yksi mahdollisuus. LIndroos menisi mieluiten oppisopimuskoulutukseen, jos mahdollisuus avautuisi.

Marko Paavola viihtyi työssään Amcorilla varsinkin hyvien työtovereiden ansiosta. Häntä surettaa, ettei heitä enää tapaa samalla tavalla. Paavola myös tietää, että monelle irtisanominen oli paljon kovempi paikka kuin hänelle.

Jotain hyvääkin Paavola näkee tilanteessa. Enää ei tarvitse haistella laminaattikoneella liuotinaineita ja miettiä niiden vaikutuksia. Hajuaistikin alkaa jo palautua.

Oman yrityksen perustaminen on lähtökuopissa, mutta Paavola pohtii, milloin uskaltaa ottaa ratkaisevan askeleen.
– Mietityttää vähän, kun radiosta tulee juttua syksyn synkästä lamasta. Toivon, että maailman tilanne muuttuisi sellaiseksi, että pääsen toteuttamaan omaa unelmaani, Paavola sanoo. ∙

Teksti Reima Kangas
Kuva Sanna Järvinen

Lisää artikkeleita:

Vapaa-aika
Työpaikalla
Laadusta tinkimättä
Potretti
Takaisin etusivulle Lue lisää ajankohtaisia uutisia