Miten käy sunnuntaiaamiaisten, kun isäkin aloittaa vuorotyön?

Vapaa-aika

On sunnuntaiaamu Pietarsaaressa. Jenni Mäntylän ja Matti Peräsaaren perheessä syödään aamiaista – kunnon aamiaista. Kun koko perhe on vapaalla eikä arkiaamujen kiire paina päälle, satsataan aamupalaan tavallista enemmän.

– Silloin nautiskellaan ja nautitaan siitä hetkestä, sanoo Mäntylä.

Tavallisesti lapsilla on lauantaisin urheiluharjoitukset kymmeneltä, joten sunnuntaina on usein viikon ainoa mahdollisuus pitkään aamiaiseen yhdessä.

Sekin on nyt osittain vaarassa, sillä perhe saa opetella uuteen rytmiin. Peräsaari on aloittamassa oppisopimuskoulutusta UPM:n sellutehtaalla. Seuraavana päivänä hänellä on ensimmäinen työvuoro kuivauskoneella. Peräsaari tekee kahdeksan tunnin vuoroja viitenä päivänä viikossa. Mäntylä on puolestaan ollut yhdeksän vuotta Walkilla ja tekee 12-tuntista työaikamuotoa.

– Me menemme jatkossa ristiin ja urakalla. Ensi sunnuntaina näyttää kuitenkin olevan yhteinen vapaapäivä, kun Matti tulee aamulla yövuorosta, sanoo Mäntylä.

Miten Peräsaari jaksaa aamiaiselle yövuoron jälkeen, on vielä arvoitus, mutta nyt nautitaan. Kiire tulee vasta iltapäivän puolella, kun yritetään ehtiä Mäntylän siskon lapsen ristiäisiin.

Teksti: Reima Kangas, kuva: Ulla Nisonen