Metsä Groupin Kemin kartonki- ja biotuotetehtaat käynnistyivät syyskuussa. Työntekijöillä jatkuu uuden opettelu.

Uusi biotuotetehdas ja kartonkitehtaan laajennus otettiin Kemissä käyttöön osastoittain keskiviikkona 20. syyskuuta. Ensimmäiset sellutoimitukset biotuotetehtaalta asiakkaille alkavat Metsä Groupin mukaan lokakuun aikana. Investointi on metsäteollisuuden tähänastisista suurin.

Tehtaan paperiliittolaisten pääluottamusmies Juha Kenttä myöntää, että matka rakentamisesta käynnistykseen on ollut raskas rupeama. Ilmassa on myös helpotuksen tunnetta, kun päällekkäisyydet vähenevät. Uusien rutiinien opettelu myös uuvuttaa.

– Täytyy nostaa hattua meidän porukalle, että ollaan selvitty tästä koulutus- ja komissiointirumbasta sekä kahden tehtaan käynnistä yhtä aikaa. Väsymystä on havaittavissa, mutta pääfiilis on positiivinen ja työntekijöiden kiinnostus uudenlaisia prosesseja kohtaan kova, summaa Kenttä.

Käynnistysvaihe vaatii edelleen keskittymistä ja opiskelua jokaiselta.

– Kärsivällisyyttä tarvitaan nyt kaikilta. Kun olen kiertänyt tehtaalla, tuntuu siltä, että henkilöstön pitäisi päästä vähän puhaltamaan välillä: työputkea ja työhön liittyviä paineita voitaisiin katkaista, Kenttä näkee.

Oman porukan lisäksi käytössä on edelleen resurssia myös muilta Metsä Fibren tehtailta Joutsenosta, Äänekoskelta ja Raumalta. Kenttä toivoo, että prosessien hieman tasaannuttua järjestyisi aikaa työhyvinvoinnille ja yhteiseen tekemiseen myös työpaikan ulkopuolella.

Tehtaan yli 500 hengen henkilöstöstä tuotannon, kunnossapidon ja laboratorion tehtävissä työskentelee yli 400 henkilöä. Heistä Metsä Fibrellä työskentelee noin 300 ja Metsä Boardilla 125 henkilöä.

Biotuotetehdas tuottaa täydessä käynnissä vuosittain 1,5 miljoonaa tonnia havu- ja lehtipuusellua. Tehdas tuottaa lisäksi mäntyöljyä, tärpättiä ja uusiutuvaa sähköä kaksi terawattituntia vuodessa. Puuta kuluu 4,5 miljoonaa kuutiota enemmän kuin vanhalla tehtaalla eli 7,6 miljoonaan kuutiota vuodessa.

Kartonkitehtaan investoinnilla tehdasta modernisointiin ja poistettiin pullonkauloja. Aaltopahvipakkausten pintamateriaalina käytettävän valkopintaisen kraftlainerin vuotuinen tuotantokapasiteetti kasvaa noin 40000 tonnilla 465 000 tonniin.

Teksti: Eeva Eloranta-Jokela, kuva: Metsä Group