Kuopion biotuotetehdas ei toteudu

Kuopion biotuotetehdas ei toteudu

Korkein hallinto-oikeus KHO hyväksyi Finnpulp Oy:n tehdashankkeesta tehdyt valitukset ja kumosi Vaasan hallinto-oikeuden ja Itä-Suomen aluehallintoviraston päätökset.

– Tämä merkitsee nykyisen tehdasprojektin päättymistä, mikä on suuri vahinko Suomelle, sanoo Finnpulpin hallituksen puheenjohtaja Niilo Pellonmaa tiedotteessa.

FINNPULPIN mielestä sen teettämät selvitykset osoittavat, ettei tehdas olisi heikentänyt Kallaveden ekologista tilaa.

– Tehdas olisi sijoitettu virkistysarvoiltaan ja vedenottokäytöltään merkittävälle alueelle. Tehtaan jätevedet olisi purettu Kallaveden Kelloselälle. Kokonaiskuormitus olisi ollut niin suuri, että vaarana olisi ollut ympäristönsuojelulaissa kielletty merkittävä vesistön pilaantuminen, totesi puolestaan korkein hallinto-oikeus.

Ratkaisussaan KHO kiinnitti huomionsa myös Kallavettä koskevaan vesienhoitosuunnitelmaan ja vesienhoidon toimenpideohjelmaan. Ratkaisun taustalla vaikutti myös EU:n vesipuitedirektiivi ja sen tulkintaa ohjaava ns. Weser-tuomio. Sen mukaan lupaa ei saa myöntää toimenpiteelle, jonka seurauksena pintavesimuodostuman tila heikkenisi.

Sorsasalosta on matkaa Kuopion keskustaan noin yhdeksän kilometriä.

YMPÄRISTÖLUPAHANKE alkoi, kun tehtaan ympäristövaikutukset arvioitiin keväällä 2015. Itä-Suomen aluehallintovirasto myönsi luvan maaliskuussa 2017 ja valitusmenettelyn jälkeen luvan myönsi myös Vaasan hallinto-oikeus vuonna 2018.

Finnpulp ehti jo tehdä sijoituspäätöksen. Vesistöpäästöjen arvioitiin jäävän noin 40 prosenttia alemmaksi tuotettua tonnia kohti verrattuna suomalaisiin nykyaikaisiin sellutehtaisiin.

Biotuotetehdas olisi toteutuessaan tuottanut sellua 1,2 miljoonaa tonnia. Metsä Groupin Äänekosken biotuotetehtaan tuotantokapasiteetti on 1,3 ja Kemiin suunnitellun vastaavan 1,5 miljoonaa tonnia vuodessa. Investointipäätös nykyisen tehtaan paikalle Kemiin rakennettavasta tehtaasta tehdään aikaisintaan kesällä 2020.

Teksti Eeva Eloranta-Jokela