Jalostusalalle hyväksyttiin kaksivuotinen sopimus

Paperiliiton hallitus ja Pahvin- ja paperinjalostajat Jalo ry hyväksyivät 21. marraskuuta pahvin- ja paperinjalostusalalle saavutetun neuvottelu­tuloksen uudeksi työehtosopimukseksi.

Työehtosopimus on voimassa 1.1.2024.- 31.1.2026. Vuoden 2024 palkankorotukset toteutetaan 1.3.2024 tai lähinnä sen jälkeen alkavan palkkakauden alusta lukien. Palkkoja korotetaan tuolloin 2,5 prosentin yleiskorotuksella ja samaan aikaan on käytettävissä myös 1 prosentin paikallinen erä. 1.3.2024 alkaen korotetaan lisäksi 3,5 prosentilla taulukkopalkkoja, vuoro- ja lauantailisiä, palvelus­aikalisää ja henkilöstön edustajien palkkioita.

Vuoden 2025 palkankorotuksista neuvotellaan marraskuun loppuun 2024 mennessä. Mikäli ratkaisua ei siihen mennessä saavuteta, voidaan työehtosopimus irtisanoa päättymään 31.1.2025.

Työehtosopimukseen sovitut tekstimuutokset liittyvät muun muassa soveltamisalaan, työaikamuotojen muutostilanteisiin ja palvelusvuosilisän vapaaksi vaihtamiseen. Työehtosopimuksen tekstit muutetaan sukupuolineutraaleiksi ja sopimuksen osana olevat liitteet tehdään osapuolten välisiksi.

Sopimuksen osana sovittiin myös Tutustu työelämään ja tienaa -kesätyöharjoitteluun liittyvä korvaus, joka on 395 euroa vuosina 2024 ja 2025.