Helpotusta ja odotusta

Työpaikalla

Paperiliitto-lehti kysyi liiton Tes-päivien osallistujilta kuulumisia työpaikoilta ja ajatuksia työmarkkinasyksystä.

Paperiteollisuuden työehtosopimus on voimassa tämän vuoden joulukuun loppuun saakka. Uutta tänä syksynä on, että Paperiliitolla on vastaneuvottelijoinaan yritykset, sillä metsäteollisuuden työnantajajärjestö Metsäteollisuus ry:n päätti yksipuolisesti lopettaa sopimisen työehdoista.

Muuttuneesta tilanteesta riitti Paperiliiton Tes-päivillä keskusteltavaa. Isojen konsernien sopimuksesta oli tuohon mennessä saatu sovittua Stora Enson työehtosopimus ja sen vanavedessä monet toivoivat pääsevänsä työehtoneuvotteluissa maaliin.

Neuvottelutilannetta koskevia uutisia voit lukea myös tämän lehden sivuilta 4–5 sekä Paperiliiton verkkosivuilta osoitteessa paperiliitto.fi.

Paperiliitto-lehti kysyi osallistujilta jälkikäteen, mitä ajatuksia kokoontuminen herätti. Vastaajat olivat hyvillä mielin mukana kasvokkain tapaamassa muita paperiliittolaisia:
”Ihan eri juttu tavata fyysisesti.”
”Oli kiva olla porukalla koolla pitkästä aikaa. Samanlaisia keskusteluja ei oikein muuten synny.”

Viisi osallistujaa kertoo, mitä heidän työpaikoilleen neuvottelusyksynä kuuluu ja mitä ajatuksia yrityskohtainen sopiminen herättää.

1. mitä työpaikallesi kuuluu?
2. mitä ajattelet yrityskohtaisesta sopimisesta?

Petteri Uusiheimala, pääluottamusmies, MM Kotkamills, Kotka
1 Tehtaan omistaja vaihtui loppukesästä ja sen myötä lokakuusta lähtien entinen omistaja ja toimitusjohtaja Markku Hämäläinen sekä tuotantojohtaja Filip Sundholm ovat jääneet pois tehtävistään. Työpaikalla ollaan luonnollisesti pikkuisen odottavalla mielellä. Meillä on ollut uskomattoman hyvä henki ja nyt nähdään, säilyykö se ja mitä sille tapahtuu. En silti näe mitään aihetta huoleen, luottavaisin mielin voi lähteä haistelemaan ilmaa, minkälainen uusi omistaja on. Erona on nyt se, että aiemmin omistaja oli lähellä, parin sadan metrin päässä. Se oli vahvuus etenkin, jos piti saada jokin asia hoidettua nopeasti. Nyt päätöksentekijät ovat toisessa maassa.
2 Lähinnä sitä, hajoaako työehtosopimus tulevaisuudessa, tuleeko se jokaiseen tehtaaseen oikeasti erilaisena vai pysyykö raami suhteellisen yhtenäisenä. Paikallisella tasolla meitä ei yllättänyt, että Paperiliitto ja Kotkamills pääsivät sopimukseen. Molemmilla puolin oli luottamusta.

Juha Kosola, pääluottamusmies, DS Smith, Nummela
1 Koko korona-aika on ollut Nummelassa kiireistä. Se on siis meillä vaikuttanut positiivisesti työtilanteeseen. Töitä on hyvin edelleen. Tehtaan tuotannon työntekijämäärä lähentelee jo 60 henkeä. Vaihtuvuuttakin on. Uusia haetaan lähinnä kolmen vuoron tekijöiksi.
2 Kun työehtosopimus on meille nyt tehtynä, voi olla tyytyväinen. Työrauhaa on tästä eteenpäin seuraavat kaksi ja puoli vuotta. Jää turha miettiminen pois. Uusi sopimus perustuu meillä pitkälti niin sanottuun vihreään kirjaan, mikä on tosi hyvä juttu. Kun paperiteollisuuteen on vuosien mittaan jo 50 sopimusta tehty, niin nyt ei niihin tehty työ valunut hukkaan. Kyllä meillä aktiivisesti kyseltiin neuvottelujen etenemisestä. Työntekijät vaikuttaisivat tyytyväisiltä, että uusi sopimus saatiin hyvissä ajoin tehtyä eikä suuria muutoksia vanhaan tullut.

Mari Roivainen, operaattori, 1. varavaltuutettu, liittovaltuuston jäsen, Stora Enso, Oulu
1 Meillä äänestettiin 12 tunnin vuorojärjestelmästä ja tosi selkeä 94 prosenttia oli sen puolella. Oulu on ollut se ”viimeinen mohikaani”, joka ei Storalla vielä ole kokeillut ja tehnyt 12-tuntista, kuten muilla tehtailla. Verovuoden alusta siihen pitäisi siirtyä. Positiivista on sekin, että Stora Enso ilmoitti selvittävänsä, muutetaanko toinenkin paperikonelinja kartongille. On silti vähän vaikeaa iloita, kun kuitenkin tuotantoa on vasta äsken suljettu läheltä, Veitsiluodosta.
2 Metsäteollisuus ry:n hajoamiseen oli omat syynsä. Voi olla, että Stora Ensolle oli helpottavaa saada yrityskohtainen sopimus aikaan. Meidän kannalta oli älyttömän hyvä hetki, että Stora Enso uskalsi tehdä päänavauksen, sai neuvottelut Paperiliiton kanssa maaliin ja sopimuksen tehtyä. Sillä taattiin työrauhaa. Saatiin myös siedettävä sopimus, eikä mitään huononnuksia. Työntekijät eivät kai koskaan ole palkankorotuksiin täysin tyytyväisiä, mutta on sanottava, että nekin on ok.

Jukka Virta, pääluottamusmies, Jujo Thermal Oy, Kauttua
1 Työpaikalla ollaan iloisia, että yrityskohtainen työehtosopimus saatiin aikaiseksi. Olen juuri pitänyt luottamusmiehille uuden tessin sisällöstä tiedotustilaisuuden ja tiedottaminen jatkuu ilta- ja yövuoroonkin. Kysymykseen, minkälainen sopimus on, olen vastannut, että torjuntatasapeli. Tämän kanssa pääsee eteenpäin. Muuten tehtaalla on pulmallinen tilanne: raaka-ainepula uhkaa tehdasta. Yt-neuvottelut ovat käynnissä, toivottavasti emme joudu ajamaan tuotantoa alas. Emme ole ainoa tehdas, johon vaikuttavat Yhdysvaltojen ja Kiinan logistisista ongelmista tai tuotannon alasajoista johtuva raaka-ainepula. Tuotekehityksen puolella etsitään kiivaasti korvaavia raaka-aineita.
2 Tämä tavallaan jakaa meitä. Paperiteollisuudessa on ollut kuin yksi ketju, jossa jokainen yritys on oma lenkkinsä. Nyt tämä ketju on pirstaloitunut ja se vaikeuttaa tilannetta niillä tehtailla, joilla on vaikeampaa päästä sopimukseen. Toivottavasti muissakin neuvotteluissa edetään sopimukseen, ettei päädytä tilanteeseen, jossa osa tehtaista käy ja osa seisoo.

Juha Kenttä, pääluottamusmies, Metsä Fibre, Metsä Board, BMS, Kemi
1 Uuden biotuotetehtaan ”saitti” nousee tiiviillä tahdilla. Pikkuhiljaa työntekijäpuolta on siirtynyt projektin puolelle, eli työntekijöiden vankkaa ja hyvää osaamista on tunnistettu ja sitä arvostetaan. Positiivista on, että Kemissä jatkuu sellun ja kartongin tekeminen, vaikka fiiliksiin vaikuttaakin se, että tuotantoa on Veitsiluodosta juuri suljettu. Uuden tehtaan rakentaminen on edunvalvonnalle iso souvi ja työntekijäpuolella tarvitaan jaksamista, sillä starttiin on melkein kaksi vuotta, pitkä rupeama kaikenlaista. Työhyvinvointiasioihin pitäisi päästä enemmän vaikuttamaan: ei riitä, että työntekijöitä kuullaan, pitäisi myös kuunnella.
2 Vaikuttaa siltä, että Metsäteollisuus ry teki päätöksen lopettaa työehtosopimusten tekeminen siksi, että sopimista haluttiin jotenkin helpottaa. Ei se ainakaan Metsä Groupin osalta helpottunut, koska sopimusta ei ole saatu aikaan. Tes-päivillä näkyi Paperiliiton yhtenäisyys, ollaan pysytty yhtenäisenä liittona ja tämä tilanne on tiivistänyt meitä. Myös korona-aika on lisännyt yhteydenpitoa tehdaspaikkakuntien välillä. Toivottavasti yhtenäisyys säilyy.

Teksti Eeva Eloranta-Jokela
Kuva Reima Kangas