Heinolassa päästöt vähiin

Stora Enso investoi Heinolan aallotuskartonkia eli flutingia valmistavalle tehtaalle noin 30 miljoonaa euroa yksikön energiankäytön ja siihen liittyvän prosessin uudistamiseen.

Investoinnin jälkeen tehtaan energialähteenä käytetystä fossiilisesta polttoaineesta on mahdollista korvata loputkin uusiutuvalla bioenergialla. Tämä vähentää tehtaan kasvihuonepäästöjä yli 90 prosenttia. Stora Enso on asettanut tavoitteen puolittaa toiminnastaan aiheutuvat kasvihuonekaasupäästöt vuoteen 2030 mennessä.

Heinolan tehtaan fossiilisen energian korvaavat uusiutuvat energialähteet pienentävät tehtaan kasvihuonepäästöjä noin 113 000 tonnilla hiilidioksidia. Yhtiön mukaan sama määrä kasvihuonepäästöjä syntyy keskimäärin noin 140 000 suomalaisen asunnon lämmityksessä vuosittain.

Investoinnilla modernisoidaan myös tehtaan voimalaitosta sekä uusitaan tehtaan tarvitseman polttoaineen vastaanotto-, käsittely- ja kuljetuslaitteistoa. Henkilöstövaikutuksia investoinnilla ei ole. Rakennustyöt alkavat vuoden 2023 lopulla ja valmista pitäisi olla vuoden 2024 viimeisellä neljänneksellä.

Teksti: Eeva Eloranta-Jokela