Euroopassa energiakriisi ja sähkön hinnannousu vaikuttaa seisokkeina ja paineina hinnankorotuksiin. Suomessa uusiutuvat polttoaineet varmistavat tuotantoa.

Kuluttajille tarjotaan nyt sähkönsäästövinkkejä ja valtio on valmis kompensoimaan kovia sähkölaskuja.

– Metsäteollisuuden suuntaan ei vielä konkretiaa näy, toimenpiteet ovat suuntautuneet enemmän kansalaisiin. Ala koettaa parhaansa mukaan löytää ratkaisuja, toteaa energia- ja ilmastopäällikkö Ahti Fagerblom Metsäteollisuus ry:stä.

Positiivista Suomen metsäteollisuuden kannalta on se, että tehdaspolttoaineet ovat valtaosin kotimaisia ja fossiilisista polttoaineista luopuminen pitkällä. Metsäteollisuus ry:n tilaston mukaan suomalaisen metsäteollisuuden tehdaspolttoaineista uusiutuvia oli 88 prosenttia vuonna 2021. Maakaasun osuus oli 5 prosenttia, raskaan polttoöljyn 2 prosenttia ja kivihiilen 1 prosentti.

– Vaikka maakaasun osuus on pieni, osa tehtaista on siitä muita enemmän riippuvaisia. Suomen ja Viron välisen Baltic Connector-putken kautta ja kelluvan LNG-terminaalin tullessa kapasiteetin pitäisi riittää kaikille. Kaasun hintaa tosin ei voi vielä arvioida, Fagerblom jatkaa.

Jos metsäteollisuuden yritykset haastettaisiin osaltaan sähkönsäästötalkoisiin, vaakakupissa painaa myös se, että tehtaat tuottavat sähköä ja myyvät kaukolämpöä ympäristöönsä. Energian tuhlausta teollisuus puolestaan välttää kaikin keinoin.

Pehmopaperin valmistajat Metsä Tissue ja Essity ovat julkistaneet omia sopeutumiskeinojaan kustannusten nousua vastaan. Metsä Tissue ilmoitti elokuun lopulla, että korkeat energian hinnat vaikeuttavat toimintaa sen kaikilla eurooppalaisilla markkinoilla ja aiheuttavat tilapäisiä tuotantoseisokkeja. Tilanne on keväästä entisestään pahentunut ja olosuhteet ovat erityisen haastavat Länsi- ja Itä-Euroopan tehtailla. Yritys arvioi, että kriisi tulee myös nopeuttamaan siirtymää kohti ensikuitustrategiaa, jossa paperinvalmistuksen energiankulutus on kierrätyskuitutuotantoa alhaisempaa.

Hygieniapaperivalmistaja Essity on puolestaan ilmoittanut nostavansa hintoja sähkön ja kaasun jyrkän hinnannousun takia. Myös yhtiön raaka-ainekustannukset ovat nousseet merkittävästi kesän jälkeen.

Teksti: Eeva Eloranta-Jokela, kuva: Max Steffansson