Etuja monin tavoin

Vapaa-aika

Paperiliiton jäsenet arvioivat itselle tärkeitä jäsenetuja ja kertovat omista suosikeistaan.

Äänekoskelainen Eero Vekkeli tarttuu nopeasti uusiin etuihin

”Liiton hyvinvointilomat kertoo, että meistä välitetään, on luotu juuri meille. Viimeksi olin Yö puussa -lomalla Nuuksiossa vaimon kanssa, ja aiemmin Helsingissä koko perheen kanssa Katajanokalla vankilahotellissa. Holiday Clubin kohteissa olen käynyt joka vuosi. Tärkein etu on kuitenkin Paperiliiton neuvottelema työehtosopimus. Vaikka nykyinen tes on viimeinen tätä laatua, ammattiliitto sen jatkossakin neuvottelee. Pelkkä laki ei ihan hirveästi työntekijälle anna.”

Imatralaiselle Tiina Ovaskalle tärkeintä on liiton ydintoiminta

”Käytän tosi vähän muita jäsenetuja, edunvalvonta ja lakiapu on miulle ne kaikista tärkeimmät. Matkustajavakuutus on hyvä olla olemassa, vaikka matkalle ei nyt pääse kuin kotimaassa. Ensi vuonna aion käyttää 55-vuotiaille tarkoitetun veteraanilomaedun Keurusharjulla. Siellä on mukavat lomaosakkeet, hienot maastot ulkoiluun. Eikä ole pitkä matka Mänttään, jos kävisi vaikka Serlachius-museossa.

Voikkaalainen Jorma Marttiin kalastaa Puralan lomakeskuksessa

”Muikunpyyntiin tulin, kuten usein tähän aikaan vuodesta muutamana viikonloppuna. Kävin juuri laskemassa verkot ja tarkoitus on mennä saunaan. Se on hyvä ja lämpiää joka päivä. Yövyn päärakennuksessa ja se on juuri kunnostettu. Matkalla tankkasin, siitäkin sain jäsenkortilla alennusta. Törmälän lomapaikassa olen yöpynyt matkalla Norjaan pilkille. Motoristien tapaamisissa olen käynyt joka vuosi, harmi, että se koronan takia peruttiin.”

Lahtelainen Lauri Häyrynen osallistuu mielellään tapahtumiin

”Olen ollut mukana jalkapalloturnauksessa ja 18-35-vuotiaiden nuorten bileissä vuosi sitten. Ammattiosasto tarjosi hotellimajoituksen ja junamatkan Helsinkiin. Bileisiin oli kiva päästä lähtemään porukalla ja tutustumaan sellaisiin ihmisiin, joitten kanssa ei muuten ole niin paljon tekemisissä. Oli ihan jees kuulla asiaa liiton puolelta ja päästä juttelemaan liiton väen kanssa. Muutama tyyppi meillä töissä hanakasti kysyy lähtemään mukaan näihin tapahtumiin ja on aina kiva, että niitä järjestetään ja pääsee irrottautumaan arjesta. Yhdessäolo on siinä tärkeintä.”

Edunvalvonta, joukkovoima ja jäsenedut ovat jäsenille tärkeitä

Kun Paperiliiton jäseniltä kysyttiin, miksi he haluavat suositella omaa liittoaan muille, ykköseksi nousi edunvalvonta, jäsenistön asioiden ajaminen. Toiseksi tärkein syy oli liiton vahvuus ja joukkovoima, kolmantena jäsenedut.

Jäseneduista kolme tärkeintä Paperi­liiton jäsenille ovat työttömyyskassa­palvelut, oikeusaputoiminta sekä liiton neuvonta- ja asiantuntijapalvelut. Yh­deksän kymmenestä piti näitä tärkeimpinä. Seuraaviksi listalla tulivat vakuutusedut ja erilaiset muut jäsenedut. Paperiliiton jäsentutkimuksen toteutti Taloustutkimus Oy keväällä 2020. Siihen vastasi 24 prosenttia lähes 12500:sta kyselyn saaneesta.

Teksti Eeva Eloranta-Jokela
Kuva Päivi Karjalainen